هیچ راه حل کوتاه مدتی برای کنترل کم آبی در کشور نداریم

امیر آقاکوچک: هیچ راه حل کوتاه مدتی برای کنترل کم آبی در کشور نداریم

به گزارش گلونی استاد دانشکده عمران و محیط‌ زیست و دانشکده علوم زمین دانشگاه کالیفرنیا، درباره راهکار حل و کنترل بحران آب کشور گفت: «تا زمانی که فساد اداری در کشور ریشه‌کن نشود، اقتصاد و رسانه‌ها آزاد نباشند و سازمان‌های مردم نهاد قوی مشارکت مرد‌می را جلب نکنند ‌نمی‌توانیم مشکلات زیست محیطی و کمبود منابع آبی کشور را حل کنیم».

امیر آقاکوچک استاد دانشکده عمران و محیط‌ زیست دانشکده علوم زمین دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با خبرنگار گلونی در خصوص راهکارهای کنترل کم آبی در کشور اظهار کرد: «از نظر من هیچ راه حل کوتاه مدتی برای کاهش و کنترل کم آبی در کشور نداریم زیرا مشکلات ما ساختاری است.

البته ممکن است بتوانیم به کشاورز مبالغی بپردازیم تا یک سال کشت نکند و آب بیشتر به محیط زیست و رودخانه برسد که به صورت راه حل‌های موقت و مقطعی ‌می‌توانیم به آنها نگاه کنیم اما نه تنها مشکل را حل ‌نمی‌کند بلکه در طولانی مدت احتمال ‌می‌رود وضعیت بدتر شود و ما احتیاج به راهکارهای اساسی داریم».

وی ادامه داد: «بحث آب و اقتصاد کاملا به یکدیگر مرتبط است، مشکل آب را بدون اقتصاد ‌نمی‌توان حل کرد بنابراین باید یک اقتصاد آزاد، غیر دولتی و کاملا رقابتی داشته باشیم که در آن بتوانیم بهترین توسعه را با توجه به محیط انجام دهیم و این اقتصاد نباید بر مبنای اصولی غیر از اصول اقتصادی باشد».

آقاکوچک یادآور شد: «به طور مثال بسیاری از استان‌های کشور به ویژه استان اصفهان به طرز قابل توجهی پتانسیل گردشگری دارد که ‌می‌تواند چند ده برابر کشاورزی برای کشور درآمدزا باشد در حالی که ما ‌نمی‌توانیم گردشگری را در کشور توسعه دهیم زیرا شرایط سیاسی و مسائل ایدئولوژیک و موانع بسیاری پیش روی توسعه گردشگری در کشور وجود دارد».

به گفته این استاد دانشگاه: «وقتی ما با برخی کشورهای اطراف خود تنش داریم و تا زمانی که مشکلات اقتصادی وجود دارد، نمی‌توانیم بهترین حالت توسعه را پیش ببریم زیرا کشاورزی را به عنوان تنها راه درآمد و اشتغال ‌می‌بینیم که این نگاه مشکلات اساسی کنونی را حل ‌نمی‌کند».

وی از پرداخت پول به کشاورز و تغییر کشت در مناطق مختلف به عنوان راهکارهای موقتی و مقطعی یاد کرد و گفت: «این موارد راهکارهای کوتاه مدت و مقطعی است که نباید به آن تکیه کنیم اما اقتصاد آزاد، رسانه آزاد، سازمان‌های مردم نهاد قوی و قطع فساد اداری ‌می‌تواند تا حد بسیاری کارساز باشد».

آقاکوچک تاکید کرد: «ما به رسانه‌های کاملا آزاد نیاز داریم که بتوانند به طور صریح و شفاف مسائل را مطرح کنند، سازمان‌های مردم نهاد کاملا آزاد و مستقل که بتوانند در امور اجتماعی از جمله مدیریت منابع آب مشارکت داشته باشند.

زیرا هیچ کشوری را در جهان پیدا ‌نمی‌کنید که وضعیت آب و محیط زیست در آن خوب باشد که رسانه‌های آزاد و سازمان‌های مردم نهاد قوی نداشته باشد».

امیر آقاکوچک فساد اداری موجود در کشور را یکی از معضلات کنونی دانست و ادامه داد: «متاسفانه در کشور درگیر مساله ساختاری فساد اداری هستیم به طوری که سازمان‌ها و افراد خیلی خاص در کشور ‌می‌توانند مجوز‌ هر کاری که ‌می‌خواهند بگیرند و حتی مخالفت و مجوز ندادن سازمان محیط زیست نیز برای آنان اهمیتی ندارد و مانع کار آنها نیست.

‌همانطور که در حال حاضر سدهای بسیاری در کشور بدون مجوز در حال ساخت یا تکمیل شده‌اند. مثلا تونل انتقال آب، ساخت و توسعه صنایع آب‌بر در اصفهان با حمایت و نفود و بدون مجوزهای محیط زیستی احداث شد یا سد آمل و سد هراز با پشت پرده‌های فراوان ایجاد شد.

بنابراین تا زمانی که فساد اداری در کشور ریشه‌کن نشود ‌نمی‌توانیم حل مشکلات زیست محیطی و کمبود منابع آبی کشور را انتظار داشته باشیم.»

پایان پیام

گفت‌وگو: مهرو ماهر

خشکسالی ویژگی ذاتی ایران است؛ تغییر حکمرانی سرزمینی لازم است

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 255193 ساعت خبر : 9:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=255193
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات