گلونی

انواع آنتی اسکالانت و نحوه تزریق آنتی اسکالانت

انواع آنتی اسکالانت و نحوه تزریق آنتی اسکالانت

انواع آنتی اسکالانت و نحوه تزریق آنتی اسکالانت

انواع آنتی اسکالانت و نحوه تزریق آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت (ماده‌ای که از پوسته پوسته شدن سطح جلوگیری می‌کند یا آن را کند می‌کند). به عنوان یک ماده افزودنی در فرآیند پیش تصفیه در سیستم‌های اسمز معکوس یا RO کاربرد بسیار دارد. آنتی اسکالانت‌ها خانواده‌ای از مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوب نمک‌های معدنی متبلور به کار می‌روند. پتروشیمی‌دانشمند، تولید کننده آنتی اسکالانت است.

انواع آنتی‌ اسکالانت

پایه فسفاته:

پایه فسفات دارای گروه‌های عاملی فسفات و اسید کربوکسیلیک است. در واقع ضد رسوب فسفاته، بهترین نوع آنتی اسکالانت است، اما، خاصیت دیسپرس کنندگی کمی دارد.

پایه پلیمری:

پایه پلیمری دارای وزن مولکولی بالایی است. این ماده قدرت رسوب زدایی از انواع رسوبات مانند رسوبات کربناته و رسوبات سولفاته را دارد. به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در آب‌های شور مانند دریا و نیز آب‌هایی با سختی بالا به کار می‌رود.

کاربرد آنتی اسکالانت در تصفیه آب:

از ضد رسوب به عنوان مرحله دوم تصفیه آب برای تبدیل آب سخت به آب نرم استفاده می‌شود.

ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک‌های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح می‌باشند که این نمک‌های محلول در اثر عبور از غشاهای دستگاه اسمز معکوس با گذشت زمان بر روی غشای اسمز معکوس رسوب می‌کنند. رسوب گذاری در سطح ممبران‌های صنعتی، باعث کاهش کارایی غشاهای سیستم RO در حذف جامدات محلول می‌گردد.

بنابراین جهت از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران‌ها، از مواد ضد رسوب مانند آنتی اسکالانت استفاده می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: خرید آنتی اسکالانت در تهران

انواع آنتی اسکالانت

عدم استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس صنعتی باعث ایجاد مشکلات زیر می‌گردد:

بنابراین با استفاده از آنتی اسکالانت با کیفیت و تزریق مداوم آن به سیستم با میزان دوز مشخص می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد که این امر سبب افزایش طول عمر غشای ممبران می‌گردد.

عملکرد آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت‌ها در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی، به آلاینده‌های موجود در آب می‌پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می‌نماید. این ماده، آلاینده‌ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور داده و این مواد را همراه پساپ از سیستم RO خارج می‌نماید.

عدم استفاده از انتی اسکالانت  آسیب جدی به ممبران‌های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب می‌گردد. بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی، ضروری است.

عملکرد آنتی اسکالانت در ممبران سیستم آب شیرین کن RO به این صورت است که با تاثیر بر عوامل ایجاد کننده رسوب، باعث تاخیر در تشکیل رسوبات طی مدت زمانی که از غشای ممیران عبور می‌کند می‌گردد و به این طریق از تشکیل رسوب بر سطح غشای ممبران جلوگیری می‌کند.

بیشتر: تست آنتی اسکالانت‌ها برای کنترل رسوبات کلسیم فلوراید در RO 

نحوه تزریق آنتی اسکالانت

محل تزریق آنتی اسکالانت در سیستم‌های آب شیرین کن صنعتی، روش اسمز معکوس RO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد. به این طریق با تاثیرگذاری آنتی اسکالانت، رسوب کمتری بر روری فیلتر میکرونی ایجاد می‌شود.

با تزریق آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن  RO عمر فیلتر میکرونی و عمر ممبران افزایش یافته و از تشکیل رسوبات در غشای ممبران جلوگیری به عمل می‌آید.

مقدار آنتی اسکالانت مناسب را بایستی با آب تصفیه شده رقیق نمود و توسط دوزینگ پمپ به داخا سیستم با دوز مشخص تزریق نمود .

معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب سبب گرفتگی ممبران شده که این امر شستشوی مکرر ممبران را در پی دارد. شستشوی مکرر ممبران به دلیل ایجاد گرفتی ناشی از رسوبات سبب کاهش عمر ممبران و تعویض زود هنگام آن و صرف هزینه بالا می‌گردد.

آگهی در گلونی

خروج از نسخه موبایل