گلونی

اینفوتیمنت چیست و چگونه مخاطبان عام را جذب می‌کند؟

اینفوتیمنت یا خبر چیست و چگونه مخاطبان عام را جذب می‌کند؟

اینفوتیمنت یا خبر چیست و چگونه مخاطبان عام را جذب می‌کند؟

اینفوتیمنت چیست و چگونه مخاطبان عام را جذب می‌کند؟

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه در کانال خود نوشت:

اینفوتیمنت یا خبر، سرگرمی به محتوا یا برنامه‌رسانه‌ای اطلاق می­‌شود که مبتنی بر ارائه اخبار توام با عناصر سرگرم‌کننده باشد. هدف از «خبر-سرگرمی» تلاش به منظور افزایش مقبولیت در بین مخاطبان و مصرف­‌کنندگان رسانه است.

تلویزیون دارای خصوصیتی فناورانه است که فرهنگ عامه و سبک زندگی را ترویج می‌کند. بنابراین، سرگرمی جزئی جدا نشدنی از تلویزیون است و بر دیگر کارکردهای آن مانند اطلاع‌رسانی غلبه دارد… بنابراین، برنامه‌های خبری جدی و سنتی جذابیت چندانی برای آنها ندارد.

تغییرات مختلف در حوزه ارائه اخبار نیز معطوف به این بوده است تا اطلاع‌رسانی را با سرگرمی به صورت یکجا ارائه کنند و بدین ترتیب مخاطبان عامه را نیز حفظ نمایند.

در برنامه­‌های خبری اطلاع‌رسانی-سرگرمی بیشترین ارجاع به مسائل فرهنگ عامه و دغدغه‌های زندگی روزمره دیده می‌شود.

این برنامه به دو شیوه برنامه‌های خود را برای مخاطبان عام جذاب می‌کند.

در مرحله اول می‌‌کوشد با استفاده از سوژه‌های خبری دارای ارزش‌‌های خبری «تازگی»، «درگیری» و «عجیب و غریب» یا با ارائه اخبار به صورت گزارش‌های تصویری و داستان‌گونه، اخبار را به صورت روایت‌های داستانی به مخاطبان خود ارائه کند.

در این شکل، بر عناصر تصویری تاکید می‌شود که اخبار جدی را به امری جذاب برای مخاطب تبدیل می‌کند.

اینفوتیمنت چیست

دومین شکل، به ارائه اخبار مربوط به مسائل زندگی روزمره مانند تغییرات فناوری، گزارش جشنواره­‌ها، اخبار ورزشی، گزارش‌های مربوط به فرهنگ‌های سنتی و بسیاری از موارد دیگر مربوط می‌شود که خود به خود حاوی عناصر جذابیت برای افراد عام هستند.

در گزارش­‌های خبری، به ویژه در ابتدای گزارش از تصاویر زندگی جاری مردم زیاد استفاده می‌شود.

با استفاده از روایت‌­پردازی سعی می‌کنند عناصر تصویری جذاب غیر مرتبط را وارد گزارش تصویری کنند.

تصاویر پایان گزارش خبری، ادامه و تکمیل‌کننده تصاویر ابتدایی گزارش خبری است.

از تصاویر مربوط به خبرهای مشابه یا پیشینه یک موضوع برای جذاب کردن گزارش تصویری استفاده می‌کنند.

در حاشیه یک خبر و برای جذاب کردن گزارش، از حواشی مراسم ، شادمانی و بازی برای جذب مخاطب استفاده شود.

از عناصر گرافیکی برای جذاب کردن و بامزه کردن یک گزارش استفاده می‌شود.

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل