گلونی

بهبود نیافتن کامل ۳ بیمار از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا بعد از یک سال

عدم بهبودی کامل ۳ بیمار از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا بعد از یک سال

عدم بهبودی کامل ۳ بیمار از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا بعد از یک سال

عدم بهبودی کامل ۳ بیمار از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا بعد از یک سال

به گزارش گلونی به نقل از Medical News Today تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به عفونت حاد SARS-CoV-2 در 3 تا 4 هفته اول پس از ابتلا به بیماری به طور کامل بهبود نمی‌یابند.

این علائم کووید19 اغلب برای هفته‌ها و ماه‌ها پس از مرحله اولیه عفونت باقی می‌مانند. کارشناسان بهداشت این علائم ماندگار را در مجموع به عنوان «کووید طولانی» و «مشکلات پسا- کووید19» توصیف کرده‌اند.

عدم بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرونا

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کووید طولانی «در افرادی با سابقه عفونت احتمالی یا تایید شده SARS CoV-2 رخ می‌دهد، معمولاً 3 ماه بعد از شروع علائم رخ می‌دهند و حداقل 2 ماه طول می‌کشند و نمی‌توان برای این علائم تشخیص و علت دیگری پیدا کرد.»

بیمارانی که قبلاً در بیمارستان بستری شده بودند بیشتر از افراد غیر بستری شده در بیمارستان، علائم پایدار را در 10 تا 14 هفته پس از ابتلا به SARS CoV-2 تجربه می‌کنند.

یک مطالعه به تازگی ویژگی‌ها‌ی مرتبط با تفاوت در شدت اختلالات سلامتی را 1 سال پس از ترخیص در بیمارانی که قبلاً با کووید19 حاد بستری شده بودند، تشریح کرده است.

این یافته‌ها ممکن است به پزشکان کمک کند تا افراد مبتلا به کووید-19 را که در معرض خطر ابتلا به اختلالات سلامتی مداوم و شدید هستند شناسایی کنند و ممکن است توسعه درمان‌های طولانی مدت کووید را تسهیل کند.

نسخه پیش چاپ این مطالعه در سایت Medrxiv قابل دسترسی است.

عدم بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرونا

علائم کووید طولانی

مطالعات قبلی نشان داده است که نقایص شناختی و جسمی حداقل 6 ماه پس از ترخیص در افراد بستری شده با کووید19 حاد ادامه دارد. علاوه بر این، تفاوت قابل توجهی در شدت علائم و تداوم آنها در 6 ماه پس از ترخیص در این افراد وجود دارد.

با این حال، داده‌های محدودی برای ردیابی تفاوت‌های بهبودی افراد مبتلا به این بیماری در مدت طولانی‌تر پس از ترخیص وجود دارد.

یک مطالعه جدید از گروه «پس از ترخیص کووید19» (PHOSP-COVID) اختلالات سلامت جسمی و روانی را در 5 و 12 ماه پس از ترخیص در افرادی که قبلاً با کووید19 حاد در بیمارستان بستری شده بودند تشریح کرده است.

این مطالعه نشان داد که کمتر از 30 درصد از بیماران احساس می‌کردند که در 12 ماه پس از ترخیص به طور کامل بهبود یافته‌اند. عواملی مانند زن بودن، چاقی و نیاز به تهویه مکانیکی، در طول بیماری اولیه با کووید19 با اختلالات شدیدتر سلامتی پس از 12 ماه همراه بود.

یکی از نویسندگان این مطالعه، دکتر راشل ایوانز، استاد دانشگاه لستر در بریتانیا، می‌گوید: «یافته‌ها مبنی بر اینکه بسیاری از بیماران یک سال پس از ترک بیمارستان به طور کامل بهبود نیافته‌اند، نشان‌دهنده این است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید برای مدتی به ارزیابی پیشگیرانه بیماران خود ادامه دهند تا نیازهای آنها را شناسایی کرده و پشتیبانی ارائه دهند».

این مطالعه همچنین ارتباط بین التهاب کل بدن یا التهاب سیستمیک و شدت اختلالات سلامتی را در 5 ماه پس از ترخیص از بیمارستان بررسی کرده است.

افزایش التهاب با بیماری شدیدتر در طول فاز حاد عفونت SARS-CoV-2 همراه است.

التهاب شدید در مرحله حاد بیماری ممکن است منجر به اختلال در تنظیم سیستم ایمنی شود که منجر به یک حالت التهابی مزمن در فرد می‌شود. این افزایش مزمن التهاب به طور بالقوه می‌تواند منجر به بروز علائم مداوم می‌شود که متخصصان مراقبت‌ها‌ی بهداشتی در بیماران مبتلا به کووید طولانی دیده‌اند.

این مطالعه نشان داد که افراد با علائم طولانی مدت کووید19 شدیدتر، در طول 5 ماه پس از ترخیص، سطوح پلاسمایی پروتئین‌ها‌ی پیش التهابی بالاتری نسبت به افرادی که علائم خفیفی را تجربه کرده‌اند، داشتند.

دکتر لوئیس وین یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهد: «خبر خوب این است که ما تفاوت‌هایی را در نمونه‌های خون [پروتئین‌های پیش‌التهابی] افرادی که هنوز اثرات فیزیکی و شناختی طولانی‌مدت کووید19 را پس از بستری شدن در بیمارستان تجربه می‌کنند، شناسایی کرده‌ایم.

این تفاوت‌ها سرنخ‌هایی درباره مکانیسم‌های بالقوه زمینه‌ای به ما می‌دهد و نشان می‌دهد که ممکن است بتوانیم از داروهای موجود که این مکانیسم‌ها را هدف قرار می‌دهند برای کمک به این گروه از بیماران استفاده کنیم».

دکتر زیاد العالی، رئیس خدمات تحقیقاتی و آموزشی در سیستم مراقبت بهداشتی VA Saint Louis، می‌گوید: «نکته تکان‌دهنده این است که اکثر مردم در حال بهبودی نیستند. کمتر از یک سوم بیماران بهبودی کامل را گزارش کردند. این نگران‌کننده است، اما من کاملا از این داده‌ها‌ شگفت‌زده نیستم. این با درک در حال تکامل ما از ویژگی‌های طولانی کووید سازگار است».

او ادامه داد: «من نگران هستم چون سیستم‌های بهداشتی، دولت‌ها و سازمان جهانی بهداشت همگی با وضعیتی حاد مانند گسترش امیکرون و غیره دست به گریبان هستند، و توجه بسیار کمی‌ به میلیون‌ها نفر مبتلا به کووید طولانی مدت می‌شود.

کووید طولانی مدت سونامی بیماری‌ای را ایجاد می‌کند که سیستم‌ها‌ی ما برای آنها آماده نیستند. مردم باید توجه داشته باشند و قبل از اینکه خیلی دیر شود به دنبال درمان مشکلات خود باشند».

عدم بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرونا؛ بهبودی طولانی مدت

مطالعه PHOSP-COVID شامل بیماران بستری به دلیل کووید حاد بود که موافقت کردند برای ارزیابی در 5 و 12 ماه پس از ترخیص از محل تحقیقات بازدید کنند.

در طی این بازدیدها، محققان آزمایش‌های فیزیکی و آزمایش‌هایی را برای اندازه‌گیری عملکرد ریوی انجام دادند. آنها همچنین نمونه‌ها‌ی خون را برای ارزیابی سطح پروتئین‌ها‌ی التهابی جمع‌آوری کردند.

در طول این بازدیدها، تیم تحقیق از یک پرسشنامه برای ارزیابی درک شرکت‌کنندگان از بهبودی استفاده کرد. آنها همچنین از پرسشنامه برای ارزیابی سلامت افراد و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران استفاده کردند.

محققان دریافتند که اکثر بیماران بهبودی خود را از کووید-19 ناقص می‌دانند یا مطمئن نیستند که 12 ماه پس از ترخیص از بیمارستان بهبود یافته‌اند.

حدود 25 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که در 5 ماه پس از ترخیص به طور کامل بهبود یافته‌اند. به طور مشابه، کمی بیش از 29٪ از شرکت‌کنندگان احساس کردند که در 12 ماه پس از ترخیص به طور کامل بهبود یافته‌اند.

بهبودی کمی در سلامت شناختی و جسمی در طول دوره بین بازدیدهای 5 ماهه و 12 ماهه گزارش شد.

برخی از علائم معمول مشاهده شده در 12 ماه پس از ترخیص شامل خستگی، مشکل در تنفس، دردهای عضلانی و خواب بی‌کیفیت بود.

عوامل مرتبط با گزارش عدم بهبودی شرکت‌کنندگان پس از 12 ماه شامل زن بودن، چاقی و دریافت تهویه مکانیکی تهاجمی بود.

این نشان می‌دهد که کاهش وزن به طور بالقوه می‌تواند به کاهش علائم طولانی مدت کووید کمک کند. علاوه بر این، متخصصان مراقبت‌ها‌ی بهداشتی ممکن است نیاز به نظارت دقیق بر بیماران زن مبتلا به کووید19 برای ابتلا به اختلالات شدید داشته باشند.

تجربه علائم شدیدتر کووید طولانی ممکن است با مشارکت بیماران در برنامه‌ها‌ی توانبخشی فیزیکی که عموماً به بیماران مبتلا به کووید طولانی توصیه می‌شود، تداخل ایجاد کند. بنابراین ممکن است مداخلات دیگری برای بهبود عملکرد فیزیکی این افراد ضروری باشد.

با بررسی پرسشنامه‌ها‌ی کیفیت زندگی شرکت کنندگان محققان دریافتند که کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در 5 و 12 ماه پس از ترخیص کمتر از قبل از عفونت  SARS-CoV-2  بود.

به عبارت دیگر، افراد با اختلالات شدید سلامت جسمانی به طور همزمان علائم شناختی شدیدی از خود نشان دادند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مراقبت‌های یکپارچه که هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی را مورد توجه قرار می‌دهد ممکن است برای درمان طولانی مدت کووید ضروری باشد.

محدودیت‌ها‌ی مطالعه

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که نسبت شرکت‌کنندگان در مطالعه که تهویه مکانیکی تهاجمی‌ دریافت کرده‌اند، بیشتر از بیماران بستری شده در بیمارستان با کووید19 حاد در بریتانیا بود، بنابراین، نتایج آنها ممکن است قابل تعمیم به کل جمعیت نباشد.

همچنین، اندازه‌گیری‌های کیفیت زندگی مرتبط با سلامت قبل از کووید-19 از خاطرات شرکت‌کنندگان از سلامتی خود قبل از بیماری انجام شده است. این احتمال وجود دارد که این اندازه‌گیری‌ها‌ مغرضانه باشد.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل