گلونی

مقایسه نحوه جمع آوری پسماندها در استرالیا و ایران

مقایسه نحوه جمع آوری پسماندها در استرالیا و ایران

مقایسه نحوه جمع آوری پسماندها در استرالیا و ایران

مقایسه نحوه جمع آوری پسماندها در استرالیا و ایران

به گزارش گلونی در این کشور سطل‌های زباله استانداردی تهیه شده که معمولا به سه دسته سبز زرد و قرمز هستند و در اختیار خانواده‌ها و مجتمع‌ها قرار می‌گیرند.

بودن این سطل‌های تفکیک در منازل مسکونی اجباری است و دولت استرالیا در تلاش است که در آینده نزدیک این تعداد را به شش عدد برساند.

جمع آوری پسماندها در استرالیا

در استرالیا معمولاً زباله‌های خانگی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

-زباله‌های تر

-زباله‌های خشک

-مبلمان و قطعات بزرگ که مورد نیاز نیستند

-نخاله‌های ساختمانی

زباله‌های تر پس از آبگیری در کیسه‌های زباله قرارداده شده و در سطل‌های مخصوص نگه داری می‌شوند. این زباله‌ها هفته‌ای یکبار گردآوری می‌شوند.

زباله‌های خشک مثل مقوا و شیشه و ظروف پلاستیکی در سطل‌هایی که معمولا درب زرد رنگ دارند نگهداری می‌شوند و یک هفته در میان جمع آوری می‌شوند.

بسته به برنامه شهرداری و شورای شهر در هر محله سالانه یک یا دو بار به مدت یک هفته زمان تبادل وسایل اعلام می‌شود.

به این ترتیب که خانواده‌ها وسایل سنگین خراب شده یا سالمی را که نیاز ندارند در بیرون منزل می‌گذارند و برخی از این وسایل به جای دور ریخته شدن توسط کسان دیگری که به آنها نیاز دارند مجدداً جمع آوری و استفاده می‌شوند.

معمولا وسایل برقی مثل لباسشویی و یخچال اگر خراب باشند با بریدن سیم دو شاخ برقشان معلوم می‌شوند. خیلی از افراد یادداشتی بر روی وسیله می‌گذارند تا وضعیت خرابی یا درستی آن را اعلام کنند.

در پایان هفته وسایل باقیمانده توسط کامیون‌های شرکت‌های طرف قرارداد شورای شهر به صورت تفکیک از مبدا گردآوری می‌شوند.

زباله‌های ساختمانی در خیابان دیده نمی‌شود و صاحبخانه موظف است با شرکت‌های خصوصی برای بردن سریع آنها از درون حیاط منزل تماس بگیرد.

روز گردآوری زباله‌ها، اتومبیل‌ها حق پارک کردن در کنار خیابان را ندارند و سطل‌ها باید با ترتیب خاصی در کنار خیابان و لبه جدول قرار گیرند که به صورت خودکار توسط دستگاه تخلیه شوند.

گردآوری خودکار زباله‌ها هرجا ممکن باشد با ماشین‌های مجهز صورت می‌گیرند.

اگر افراد نیاز به تخلیه زباله‌ها پیش از موعد داشته باشند باید به سایت شورای شهر خود مراجعه کنند و طبق نقشه محل‌های تخلیه زباله، زباله‌ها را به نحو مناسب به محل برسانند.

از آنجا که سطل‌های زباله به ویژه آنهایی که محل گردآوری زباله‌های تر هستند ممکن است کثیف و یا محل جمع آوری مگس شوند صاحبان خانه، خود و یا توسط شرکت‌هایی هر از گاهی آنها را می‌شویند.

در مورد نخاله‌های ساختمانی به هنگام ساخت و ساز، زباله‌های روستاها، مزرعه‌ها، جزیره‌ها، سواحل، استادیوم‌ها و اجتماعات از کانتینترهای بزرگ استفاده می‌شود که حجم زیادی از زباله را حمل می‌کنند.

در فصل تابستان مقدار زباله‌ها با سرعت چشمگیری افزایش می‌یابد و دولت استرالیا در تلاش برای آگاهی بیشتر مردم و تشویق آنها برای همکاری در جهت مدیریت درست زباله‌هاست.

نحوه جمع آوری پسماندها در ایران

سیستم جامع جمع آوری شامل ترکیبی از سیستم‌های تحویل (مخازن مواد، مراکز تخلیه نزدیک خانه، مکان‌های مرکزی جمع آوری برای پسماند باغبانی و پسماند حجیم) و یا سیستم‌های جمع آوری کنار خیابانی (برای مواد بازیافتی، زیست پسماند و پسماند باقی مانده) است.

طراحی سیستم هر بخش باید به نحوی باشد که با حداقل هزینه، بالاترین کارایی و کم‌ترین مشکلات زیست محیطی، جمع‌آوری پسماند را به همراه داشته باشد.

نتیجه آن که، برای هر منطقه بسته به روش‌های پردازش و دفع موجود، ترکیب پسماند، تراکم جمعیت و انگیزه ساکنان، روش‌های مختلفی از سیستم جمع ‌آوری از تحویل در مراکز گرفته تا قرار دادن پسماند در کنار خیابان می‌تواند استفاده شود.

روش‌های جمع ‌آوری زباله کنار خیابان و تحویل

روش‌‌های جمع‌ آوری زباله‌ توسط شهرداری معمولا به دو دسته «کنار خیابان» و «تحویل» تقسیم می‌شود.

در روش تحویل شهروندان ملزم به تحویل مواد بازیافتی به مراکز تعیین شده هستند.

در روش کنار خیابان شهروندان مواد بازیافتی را در زمان مشخص، در ظروف یا کیسه‌های مخصوص که بیرون از منازلشان تعبیه شده است قرار می‌دهند.

روش‌های جمع ‌آوری زباله کنار خیابان و تحویل

جمع آوری پسماندهای جامد شهری در هر کشور به صورتی متفاوت انجام می‌شود و در برخی موارد حتی در هر منطقه هم متفاوت است.

به طور کلی جمع آوری زباله شهری که به عنوان ضایعات خانگی هم خوانده می‌شود شامل کالاهای روزمره مانند شیشه، پلاستیک، فلزات، پارچه، مواد آلی و کاغذ دور انداخته شده توسط جامعه مدرن است.

این زباله‌ها توسط برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی که در شهرداری انجام می‌شود جمع‌آوری، تفکیک و امحا و دفن می‌شوند.

تجربه‌هایی از تفکیک زباله در کشورهای مختلف را ببینید

پایان پیام

گزارشگر: مهین شمسی فرد

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل