گلونی

مستنداتی از حمله سگ به حیات وحش در ایران

حمله سگ به حیات وحش

حمله سگ به حیات وحش

مستنداتی از حمله سگ به حیات وحش در ایران

به گزارش گلونی سگ‌‌های ولگرد و آزادزی بدون‌‌ تردید برای گونه‌‌های جانوری حیات وحش، مضر و آسیب‌‌رسان هستند چنانچه در حال حاضر یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌‌ها در زیستگاه‌‌های یوز، حضور مستمر سگ‌‌هاست.

با وجود این که میزان زادآوری یوزها در سال‌‌های گذشته برعکس آنچه اغلب تصور می‌‌کنند، کم نبوده و در مواردی حتی تولد 150 توله هم برآورد شده اما این حضور دام، دامدارها، سگ‌‌های گله و حتی سگ‌های بدون صاحب است که بقای توله‌‌ها را با مخاطره جدی همراه کرده است.

حمله سگ به حیات وحش

بسیاری از کارشناسان معتقدند که فرصت کمی برای یوزها باقی است اما آیا بقای یوزها و سایر گونه‌‌های آسیب‌‌پذیر حیات وحش زیر سایه سنگین سگ‌‌های آزادزی و ولگرد ممکن خواهد بود؟

سوال اصلی این است که سگ‌‌های آزادزی و ولگرد چه مشکلات و تهدیدهایی را متوجه حیات وحش می‌کنند؟

پاسخ آن را در چندین جهت باید بررسی کرد: (گلونی برای ثبت مستندات بیشتر به کمک شما نیاز دارد)

1: شکار مستقیم؛ به عنوان مثال در تاریخ 19 مرداد سال 96 قوچ جوانی در منطقه حفاظت شده سرخه‌حصار مورد حمله سگ‌‌ها قرار گرفت و بعد از یک هفته درمان به دلیل شدت جراحات درگذشت.

نمونه دیگر حمله دسته سگ‌‌های ولگرد به میش جوانی در روستای اسنجان در تاریخ 6 دی سال 1400 است که بعد از مداخله محیط‌‌بانان سگ‌‌ها متواری شدند. نمونه دیگر حمله سگ‌‌های گله به یک پلنگ در مهر سال 1399 در بجنورد است که با مداخله چوپانان و دامدارها خاتمه یافت.

2: مشاهده تغییرات رفتاری در حیوانات وحشی به دلیل‌ ترس ناشی از حضور سگ‌ها؛ نمونه آن یکی از یوزهای نر ثبت تصویر شده در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، است که نخستین بار در بهار سال ۱۳۹۰ مشاهده و آخرین بار در آذرماه سال ۱۳۹۵ و مقارن با حضور دام در منطقه دیده شد.

در آخرین تصاویر ثبت شده از این یوز نر، حیوان به سرعت فرار کرده و یک ربع ساعت بعد در همان نقطه از حضور سگ‌‌های گله تصویربرداری شده است.

3: رقابت غذایی؛ در صفحه ۶۲ کتاب «سگ‌های ولگرد و حفاظت از حیات‌ وحش» فصل دوم، متیو ای‌.گومپر (Matthew E. Gompper) از دانشگاه میسوری آمریکا به این نکته اشاره شده: «مطالعات متعدد نشان می‌دهد که سگ‌ها بر جمعیت گونه‌های طعمه، تاثیرگذار هستند و این امر به دلیل قرار گرفتن این گونه‌ها در رژیم غذایی آن‌هاست.»

در صفحه ۷۷ همین کتاب به رقابت میان دینگوها و حیوانات شکاری معرفی‌شده به زیستگاه هم اشاره شده است.

4: آزار و اذیت؛ در صفحه ۹۴ همین کتاب به رفتارهای تحریک‌کننده سگ‌ها اشاره شده و از آن تحت عنوان مزاحمت برای حیات‌وحش نام برده شده است.

5: تولید هیبریدها یا حیوانات دورگه؛ مشاهداتی از این مساله توسط محیط‌‌بان‌‌ها به صورت پراکنده بوده اما نویسنده در شهریورماه سال ۱۳۹۵ یک گرگ مجروح را در مرکز بازپروری پردیسان مشاهده کرد که جهت تیمار از سرخه‌‌ حصار به کلینیک پردیسان منتقل شده بود اما همه شواهد حاکی از آن بود که حیوان به احتمال زیاد دو رگه و ناخالص است.

6: انتقال بیماری‌ها؛ در اوایل دهه ۱۹۹۰م. (۱۳۶۹ الی ۱۳۷۹ ه.ش.) در پارک ملی سرنگتی کشور تانزانیا، حدود ۲۵ درصد از شیرها به دلیل بیماری دیستمپر سگ‌سانان تلف شدند. بررسی‌های نشان داد که حتی سایر گربه‌سانان و کفتارها نیز با این مشکل درگیر شده‌اند.

متاسفانه در سال‌‌های اخیر رفتارهای احساسی و دور از منطق برخی از شهروندان و بالاخص رها کردن پسماندهای غذایی در تفرجگاه‌‌ها و مسیرهای مختلف جاده‌‌ای سبب شده که زادآوری و تکثیر سگ‌‌های ولگرد و آزادزی به حداکثر میزان ممکن برسد.

در حال حاضر هیچ آماری و مستنداتی از جمعیت سگ-های ولگرد و رها در طبیعت ایران موجود نیست اما مسوولیت مدنی ما در گلونی ایجاب می‌‌کند که نسبت به این موضوع و آسیب‌‌های ناشی از آن حساس باشیم؛ در تلاش هستیم تا کلیه مستندات و شواهد را از آسیب‌‌های ناشی از سگ‌‌های آزادزی و ولگرد ثبت کنیم، لذا خواهشمندیم مشاهدات خود را با ذکر تاریخ و مکان از طریق ایمیل برای ما ارسال کنید.

برای دیدن تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید

سگ‌های ولگرد در نیزار عالیشهر بوشهر

نماشای گلونی را دنبال کنید 

ماموران یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یک راس میش را در منطقه حفاظت شده سهند رهاسازی کردنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی: حسین فایق فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با اعلام این خبر گفت: بنا به گزارش یک خانواده از روستای اسینجان از توابع شهرستان اسکو مبنی بر پناه آوردن یک راس میش که مورد هجوم سگ‌های وحشی قرار گرفته بود، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام و این حیوان را در منطقه حفاظت شده سهند رها نمودند.

وی تاکید کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست پس از اطمینان از سلامتی این میش را در منطقه حفاظت شده سهند رهاسازی کردند.

حمله سگ به میش

چند مطلب خواندنی درباره سگ‌های رها شده در طبیعت:

سگ باوفاست اما مضر و خشن هم هست

بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان

سگ های اهلی رها شده دشمن جان حیات وحش هستند

سگ ها در برابر حیات وحش

غذا دادن به حیوانات و از بین رفتن تنوع زیستی طبیعی

سگ های بی صاحب و نقش آنها در انقراض حیات وحش

غذارسانی به سگ های ولگرد چرا غلط است

به سگ‌ های رها شده در طبیعت غذا ندهید

تعارض سگ ها با حیات وحش و یک انتقاد

پایان پیام

گزارشگر: فرناز حیدری

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل