گلونی

روستای طاد خاستگاه نظامی گنجوی است

روستای طاد خاستگاه نظامی گنجوی است

روستای طاد خاستگاه نظامی گنجوی است

روستای طاد خاستگاه نظامی گنجوی است

کمیسیون ملی یونسکو- ایران در راستای پاسداشت مشاهیر ایران زمین، میزبان نظامی پژوهان برجسته و مدیران فرهنگی-اجرایی شهرستان تفرش بود و هماهنگی­ های لازم جهت پاسداشت حکیم نظامی گنجوی در خاستگاه این شاعر در روستای طاد از توابع تفرش انجام شد .

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در این نشست با بیان این نکته که نظامی همچون نورافکنی می‌­تواند هر چه بیشتر روشنایی بخش شهر تفرش و طرح آن در سطح جهانی شود، ابراز امیدواری کرد برنامه­‌های مربوط به نکوداشت این حکیم و شاعر برجسته به بهترین نحو برگزار شود.

وی با یادآوری این نکته که سال‌ها پیش برگزاری موفق کاروان هنری شمس تبریزی موجب تحول فرهنگی شهر خوی شد، برگزاری کاروانی مشابه را در شهر تفرش از جمله برنامه‌هایی دانست که می‌تواند در این راستا یاری­‌رسان همه دلبستگان به فرهنگ ایران زمین شود.

وی همچنین پیشنهاد داد برگزاری یک نمایشگاه خوشنویسی از اشعار حکیم نظامی نیز در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه، حاج علی بیگی فرماندار تفرش، با اشاره به بزرگان این شهر بیان کرد: «هر چه در خصوص مشاهیر این شهرستان و نیز منطقه فراهان کار شود، کم است».

وی با ذکر این نکته که آنچه امروز با عنوان زبان معیار فارسی شناخته می­‌شود ریشه در تفرش داشته و اساساً امور دیوانی و بروکراسی نوین ایران حاصل تلاش دولتمردان فراهانی و تفرشی بوده است، این منطقه را هم راستا با فرهنگ و هنر والای این سرزمین به ویژه شعر و خوشنویسی به شمار آورد.

احمد محیط طباطبایی رئیس باشگاه نوروز کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز با ذکر این نکته که امکان گسترده‌­ای برای همکاری میان کمیسیون و شهرستان تفرش وجود دارد تأکید کرد: «با برجسته کردن عنصر نیروی انسانی در تعریف شهرها می‌توان امید داشت به جنبه فرهنگی شهرهایی مانند تفرش به شکل مناسبی پرداخته شود».

در ادامه، عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو-ایران با بیان این امر که حکیم نظامی یک شخصیت جهانی است، تأکید کرد: «ادعای برخی کشورها که نظامی گنجوی ربطی به جهان پارسی ندارد، حرفی غلط است».

وی با ذکر این نکته که از جمله دلایل این گستاخی، بی­ توجهی خود ما به میراث فرهنگی ایران است، خاطرنشان کرد: «حال اگر دیر آمده­‌ایم، درست بیاییم و با کمک بزرگانی همچون دکتر ایوبی در رفع عقب‌ماندگی‌ها­ بکوشیم».

همچنین دکتر دادبه که به شکل مجازی در این نشست حضور به هم رسانید هشدار داد برخی کشورها در صدد مصادره تمام فرهنگ ایران به نام خود هستند. دادبه بیان کرد: «اینکه نظامی در یک نگاه کلی متعلق به تمام جهان است مسأله آفرین نیست. مشکل از جایی آغاز می­‌شود که برخی بگویند اصلاً نظامی ایرانی نبوده است».

وی با این هشدار دوباره که اگر دیر بجنبیم با تغییر نسل‌ها حرف­ دروغ دیگران پذیرفته می‌­شود، تأکید کرد: «آموزش دقیق و پایه­‌ای مظاهر فرهنگی ایران از جمله نظامی از دوره دبستان امری ضروری است».

جلال‌الدین کزازی نیز که از طریق ارتباط مجازی به این نشست پیوست جدا کردن نظامی از ایران را یک دروغ بی­ فروغ دانست.

وی با ذکر این نکته که چگونه می‌توان پذیرفت یک جدایی ۲۰۰ ساله که ریشه در مسایل سیاسی-نظامی داشته یک پیوند ۲۰۰۰ ساله را بگسلد، نظامی را جادو سخنی دانست که هیچ کس نمی تواند  او را از ایران باز بدارد.

این استاد ادبیات فارسی پرداختن نظامی به داستان زندگی بهرام گور (در منظومه هفت پیکر) و داستان عاشقی خسرو پرویز (در منظومه خسرو و شیرین) و نیز ریشه تاریخی نام­گذاری شهر گنجه را قراینی متقن بر ایرانی بودن نظامی به شمار آورد.

رحیمی مدیر میراث فرهنگی تفرش نیز با ذکر این نکته که خانه حکیم نظامی در روستای طاد از توابع تفرش مرمت و ثبت ملی شده است، از برنامه تأسیس یک موزه در این خانه تاریخی یاد کرد.

یونس شکرخواه مدیر گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز در این نشست پیشنهاد کرد یک وب سایت چند زبانه برای معرفی شهرستان تفرش ایجاد شود.

وی تأکید کرد با این اقدام، به مرور یک دارایی دیجیتالی مهم برای تفرش ایجاد می­‌شود که با ابتکاراتی مانند تدوین تاریخ شفاهی می‌توان ­آن را پربارتر نیز ساخت.

مجتبی برزآبادی فراهانی مؤلف آثاری در ارتباط با تاریخ و فرهنگ این منطقه نیز تحرکات برخی کشورها در مصادره مشاهیر فرهنگی ایران را اقدامی برای آسیب رساندن به فرهنگ ایران اسلامی برشمرد.

شایان ذکر است در این نشست، امیر روشن معاون ارتباطات و مشارکت­‌های کمیسیون ملی یونسکو-ایران، قنبری شهردار تفرش، جعفری رئیس شورای اسلامی شهر تفرش و برخی دیگر از مقامات و کارشناسان شهرستان تفرش و کمیسیون ملی یونسکو-ایران حضور داشتند و به ایراد نکته نظرات خود پرداختند.

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل