امضای کارزار درخواست احیای مرداب هسل

امضای کارزار درخواست احیای مرداب هسل

به گزارش گلونی خرید ماهی قرمز یکی از کارهایی است که در کنار سایر رسومات عید نوروز انجام می‌شود.

اما بعد از گذشت سیزده روز، کمتر خانواده‌ای آن را در خانه نگه می‌دارد و غالباً آنها را در جایی که آب جاری باشد و یا آب جمع شده باشد، رها می‌کنند.

در مورد اثرات منفی ورود ماهی قرمز به یک اکوسیستم که در آن غیربومی است مطالعات زیادی صورت نگرفته اما تعدادی از مطالعات و گزارش‌های بین­‌المللی پیامدهای مختلفی را گزارش می­‌کنند.

این ماهی با گونه­‌های بومی بر سر منابع غذایی و فضای اشغالی رقابت می­‌کند. با تغذیه خود به ویژه گیاهان در بستر علاوه بر تخریب زیستگاه برخی گونه­‌ها باعث گل‌آلود شدن و تیرگی آب می­‌شود که این امر به نوبه خود تبعات بعدی از جمله کاهش اکسیژن محلول و کاهش نفوذ نور به ستون آب می­‌شود.

همین بر هم زدن اکوسیستم باعث آلوده شدن مرداب هسل شده است و دوستداران محیط زیست، خواستار احیای مرداب هسل شده‌اند.

در متن درخواست آمده است:

«جناب آقاى دكتر سلاجقه؛ رئیس محترم سازمان حفاظت محيط‌ زيست

جناب آقاى دكتر ذوالجودى؛ سرپرست محترم معاونت محيط‌ زيست دريايى و تالاب‌ها

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند، مرداب يا تالاب هسل واقع در چالوس، مدتى است که به‌دليل ریخته‌ شدن ماهى‌هاى قرمز (كه بعد از سال نو به اشتباه و از سوى مردم در اين مرداب ریخته شده‌اند)، دستخوش تغيير اكوسيستم طبيعى شده است.

همانطور كه می‌دانيد، ماهى‌هاى قرمز ممكن است حاوى انگل و مشكلات پوستى باشند و اين مسئله باعث می‌شود آب اين مرداب نيز آلوده شود. پرنده‌هايى كه از اين ماهى‌ها تغذيه می‌كنند نيز آلوده شده و اين چرخه بيمارى ادامه پيدا خواهد کرد.

تكثير اين ماهى‌ها در مرداب مذکور، موجب از بين‌ رفتن خزه‌ها و جلبک‌ها شده است. اين مرداب در فصول سال و باتوجه به شرايط آب‌وهوايى به رنگ‌هاى قرمز، سبز، زرد و… در می‌آمد، ولى اكنون اين پدیده دیگر اتفاق نمی‌افتد.

لذا از حضور آن مقامات محترم درخواست مي‌شود که تمهيدات لازم را جهت معدوم‌سازى كامل ماهى‌هاى قرمز این تالاب اندیشیده و در سريع‌ترين زمان ممكن اين امر اجرا گردد.

با تشکر».

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید

پایان پیام

خرید برنج ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 260427 ساعت خبر : 3:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=260427
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات