گلونی

امیرخان آهنی اسطوره حفاظت خارتوران درگذشت

امیرخان آهنی اسطوره حفاظت خارتوران درگذشت

امیرخان آهنی اسطوره حفاظت خارتوران درگذشت

امیرخان آهنی اسطوره حفاظت خارتوران درگذشت

به گزارش گلونی حمیدرضا میرزاده در اینستاگرامش نوشت:

مطلع شدم که متاسفانه ساعاتی پیش «امیرخان آهنی» یکی از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین محیط‌بانان ایران را از دست دادیم.

امیرخان، محیط‌بان ذخیره‌گاه زیست‌کره توران بود و سال‌ها ریاست این منطقه را بر عهده داشت.

این محیط‌بان پیشکسوت پس از تحمل یک دوره نسبتا طولانی بیماری، امشب دارفانی را وداع گفت.

یادش گرامی».

طبق اطلاعات همشهری امیرخان آهنی یكی از محیط‌بانان پیشكسوت بود كه از كسوت شكارچی به شكاربانی درآمد، سی ‌سال صادقانه خدمت كرد و با این که بیش از بیست سال از بازنشستگی او گذشته بود، همچنان دل در گرو طبیعت و حیات وحش داشت.

امیرخان كارش را در منطقه دلبر آغاز كرد؛ منطقه‌ای در حوالی شهر بیارجمند. اكنون پاسگاهی به همین نام در این منطقه و در مدخل ورودی پارک ملی خارتوران وجود دارد.

در مجاورت پاسگاه بنایی خودنمایی می‌كند كه محلی‌ها آن را قلعه امیرخان می‌نامند؛ جایی كه امیرخان عمری را بر سر حفاظت از میراث طبیعی در آن سپری كرده است.

گفتنی است منطقه حفاظت شده خارتوران در منتهی الیه شرقی استان سمنان و در جنوب شرق شهرستان شاهرود در بخش بیارجمند جای دارد و قسمت کوچکی از بخش شرقی آن در استان خراسان قرار گرفته است.

مجموعه توران از 3 قسمت پارک ملی در میانه، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است که پارک ملی 8%،پناهگاه حیات وحش 17% و منطقه حفاظت شده 75% از کل مساحت منطقه را تشکیل می‌دهد.

ذخیره‌گاه زیست‌کره توران بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران است که بعد از سرنگیتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می‌آید که «آفریقای ایران» لقب گرفته است.

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل