جلد دوم کتاب میراث فرهنگی غیر‌ منقول ایران منتشر شد

جلد دوم کتاب میراث فرهنگی غیر‌منقول ایران منتشر شد

جلد دوم کتاب میراث‌ فرهنگی غیر‌ منقول ایران نوشته محمد‌حسن طالبیان، مصطفی پور‌علی و سعید خاصی‌پور از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

جلد دوم کتاب میراث فرهنگی غیر‌منقول ایران منتشر شد

به گزارش گلونی به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، آثار تاریخی- فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران از تاریخ ۱۳۸۴/۶/۲۴ تا آخر ۱۳۹۸ در این کتاب آمده است.

جلد دوم کتاب میراث‌ فرهنگی غیرمنقول ایران شامل فهرست آثار غیرمنقول ثبت شده به تفکیک استان‌های قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد و تصاویری از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

ثبت مواریث تاریخی–فرهنگی و طبیعی و ناملموس کشور با مستند کردن مشخصات ویژگی‌های ارزشمند آثار، ضمن مهیا کردن امکانات لازم برای ارتقای شناخت ارزش‌های تاریخی، فرهنگ و طبیعی آثار، پشتوانه‌ای قانونی و حقوقی برای حفاظت پایدار ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط را فراهم می‌آورد.

این اقدام همچنین آغازگر تکمیل مطالعات پژوهشی درباره آثار ثبت شده و نیز مهیا کردن این آثار برای ثبت در فهرست‌های میراث‌ جهانی است.

تا کنون ۳۴۹۸۵ اثر تاریخی و فرهنگی منقول و غیر منقول، ۷۵۵ اثر طبیعی، ۲۳۷۲ عنصر فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی و فهارس ذی‌ربط و همچنین تا کنون ۲۶ اثر فرهنگی-تاریخی و طبیعی و ۱۷ عنصر فرهنگی ناملموس کشور در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مجموعه ۵ جلدی پیش‌رو که به تبین فرایندهای اجرایی امور مربوط به ثبت آثار تاریخی-فرهنگی، تعیین حریم آثار و همچنین انتشار فهرست‌های مرتبط با آثار ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی و حرایم آن می‌پردازد، فارغ از جنبه‌های علمی و پژوهشی آن امری مهم در شفاف‌سازی اقدامات وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است.

کتاب میراث فرهنگی ناملموس ایران منتشر شد

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 260277 ساعت خبر : 11:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=260277
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات