سیلاب به داد تالاب انزلی رسید و سنبل های آبی را برد

سیلاب به داد تالاب انزلی رسید

در روزهای ۴ و ۵ آذرماه امسال، باران سیل‌آسایی در بندر انزلی و استان گیلان بارید. این سیلاب در نهایت سنبل‌های آبی را از تالاب خارج کرد.

دانیال گروهی در گفتگو با خبرنگار گلونی با اشاره به بارش‌های اخیر در تالاب انزلی اظهار کرد: «تالاب انزلی حال و روز خوبی ندارد هرچند بارش باران شدید در آذر ماه بخشی از سنبل‌های آبی تالاب را از ریشه کند و با خود تا نزدیکی‌های زیباکنار و مازندران برد اما وضعیت تالاب از چند حیث نگران‌کننده است، به طوری که کاهش عمق آب تالاب، خشکی تالاب، رشد گل‌های سنبل آبی، ایجاد اسکله در بندرگاه و عدم مدیریت و تامین زیرساخت‌های لازم برای بهبود وضعیت تالاب از جمله مسائل نگران‌کننده در این منطقه به شمار می‌آید».

سیلاب به داد تالاب انزلی رسید
سیلاب به داد تالاب انزلی رسید

وی افزود: «ساخت اسکله در بندرگاه در دو لاین جدید مانع ورود و خروج آب دریا به تالاب شده و شرایط نامطلوبی را فراهم کرده است؛ جاده کنارگذر تالاب نیز به وضعیت بحرانی تالاب افزوده است به طوری که پایه‌های موقت پل سدی در برابر حجم رسوبات ایجاد کرده است که تلی از رسوبات را پشت پایه‌های پل انباشته است.

به گفته گروهی؛ کاهش بارندگی در سال‌های اخیر مشکلات تالاب انزلی را افزایش داده است. همچنین گیاه مهاجمی چون سنبل آبی به این تالاب تحمیل شد و این گیاه زینتی و آکواریومی از آمازون بدون هماهنگی و مدیریت اقلیم و کارشناسی محیط زیستی به ایران وارد شد و اولین بار در تالاب عینک دیده شد اما ظرف یکسال تمام تالاب را اشغال کرد».

وی ادامه داد: «متاسفانه برخی از مردم به دلیل مشکلات معیشتی و برای تامین درآمد به صورت دستی این گیاه را جمع آوری و برای فروش در بازارهای هفتگی و محلی عرضه کردند در حالی که این گیاه سمی و سرطان زاست و تمام فلزات سنگین و آلاینده‌ها را به خود جذب می‌کند».

گروهی گفت: «یکی از مشکلات تالاب انزلی روند سریع رشد و اشغال این گیاه بود که با ریشه‌های قوی و عمیق بخشی از تالاب را فراگرفت و موجب خشکی تالاب شد اما خوشبختانه بارش و سیلاب‌های آذر ماه در بندرانزلی موجب افزایش سطح آب تا ۱.۵ متر شد و سرعت سیلاب به حدی بود که ریشه‌های گیاه سنبل آبی را از بستر تالاب جدا کرد و به صورت معلق روی سطح آب باقی گذاشت و به سمت دریا کشید و با توجه به اینکه آب دریا شور است یکی از فاکتورهای مبارزه با رشد این گیاه فراهم شد.

متاسفانه سنبل آبی ریشه رونده‌ای دارد که به سرعت تکثیر می‌شود و می‌تواند ۷ الی ۸ برابر زادآوری و تکثیر شود».

درخواست هزاران نفر برای جلوگیری از مرگ تالاب انزلی

پایان پیام

گفت‌وگو: مهرو ماهر

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 260328 ساعت خبر : 5:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=260328
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات