شادی در سفرهای گردشگری و مسئله میزبان و میهمان

شادی در سفرهای گردشگری و مسئله میزبان و میهمان

به گزارش گلونی میثم امامی پژوهشگر میراث فرهنگی و راهنمای گردشگری در اینستاگرامش نوشت:

ای کاش در سفرهامان شادی‌ای برگزینیم که میزبان و میهمان هر دو آن را بپذیرند و علاوه بر شادی‌بخشی، آگاهی‌بخشی و حفاظت از سنت‌های شادی‌بخش همراه داشته باشد.

عمیقا معتقدم گردشگری اگر بخواهد پایدار بماند، محکوم است به اینکه اذهان هر دو قشر میزبان و میهمان را از فواید خود ذینفع سازد.

در سرتاسر این مملکت کم نیستند اقوامی که کوله‌بار قرن‌ها ظلم را بر دوش کشیده‌اند و زندگی‌شان که نه، بلکه ایستادگی‌شان خود حکایتگر تقدیر ظالمانه‌ای است که دست تاریخ بر سرنوشت‌شان رقم زده است.

تو کافی است که تنها دو چشم بینا داشته باشی ودلی دلیر تا بتوانی دیده در دیده‌شان بدوزی و از شرم و خشم آرزوی باز شدن دهان زمین و بلعیدنت، همچون صاعقه‌ای از دل و مغزت عبور نکند!

هر یک از اقوام ایرانی، تاریخ و فرهنگ مختص خودش را دارد

کردها، ترک‌ها، ترکمن‌ها، لرها، بلوچ‌ها و نیز فارس‌ها. نمی‌توان گفت کدام یک بیشتر رنج کشیده‌اند، هر یک به نوبه خود روزگاری دراز، مطرود عدالت بوده‌اند و تاریخ‌شان مشحون از تصادم حقیقت با بطالت، خیر با خودخواهی، و زیبایی با زشتی.

تاریخ و فرهنگ هر یک از این اقوام ویژگی‌هایی مختص به خویش را دارد و در این میان، بلوچ‌ها و بلوچستان ویژگی‌های خاص خویش را.

ویژگی‌هایی سخت متضاد، و گاه در تناقض! جذاب برای اساتید مردم‌شناس، میدان تاخت و تازی برای قلدران و قداره‌بندان، بازار پر رونقی برای سودازدگان پول و مرگ، گرداب هول و هراس برای ماجراجویان جویای نام که چقدر این روزها در پوشش به ظاهر متمدنانه‌ای خود را به ظاهر دلسوز مردم و فرهنگ آن منطقه می‌دانند.

سرزمین افسون‌زده‌ای که مردم بلوچ را با همه ناسازگاری‌های زمین و زمان، سازگار کرده است.

پی نوشت: در تصویر (خبر) از سمت راست سازهای زیبای تنبورک، دهلک و قیچک (سرود) را در دستان جوانان پر شعر و شعور بلوچ مشاهده می‌فرمایید.

و من چقدر خوشحالم که جوانان استان سیستان و بلوچستان جایگاه خود و فرهنگ و سنت خود که سال‌ها از نیاکان به ارث برده‌اند را به خوبی می‌دانند و از آن مراقبت می‌کنند. با همه هجمه‌های به اصطلاح متظاهرین و متجاهرین و متجاوزین به فرهنگ‌شان.

مرحبا به تک تک شما.

پایان پیام

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 259736 ساعت خبر : 8:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259736
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات