شکاف ادراکی کشاورزان و کارگزاران در خصوص بحران آب

شکاف ادراکی کشاورزان و کارگزاران در خصوص بحران آب و پیامدهای آن

بحران آب، مسئله‌ای است که این روزها بیش از پیش مطرح شده و از دیدگاه تخصصی حوزه‌های مختلف بررسی می‌شود.

به گزارش گلونی یکی از موضوعاتی که در مسئله بحران آب مطرح می‌شود، بحث درک متفاوت این موضوع از دید کشاورزان و کارگزاران این حوزه است.

اعتراض کشاورزان در استان اصفهان که در ماه‌های گذشته در زاینده رود اتفاق افتاد، این شکاف ادراکی میان کشاورزان و کارگزاران را به خوبی نشان می‌دهد.

از این رو جلسه گفتگویی با دکتر عباس حاتمی، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، انجام شد که می‌توانید آن را از طریق ویدیوی این خبر ببینید.

دبیر این نشست که با همکاری گروه ارتباطات محیط زیست انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و پایگاه خبری گلونی برگزار شد، دکتر بهار زند رضوی، پژوهشگر حوزه ارتباطات محیط زیست، بودند.

شکاف ادراکی کشاورزان و کارگزاران

نماشای گلونی را دنبال کنید

به طور کلی هر پنداشت و یا دیدگاهی نسبت به یک موضوع، از دید هر قشر متفاوت است و این تفاوت باعث می‌شود که واکنش‌هایی در برابر پذیرش یک بحران به وجود بیاید.

به طور مثال علت کم‌آبی در اصفهان، بالاخص زاینده‌ رود، از دیدگاه مدیران و کارگزاران، کاهش باران و نزولات جوی و به طور کلی تغییر اقلیم است.

اما از دید کشاورزان این طور به نظر می‌رسد که شاید نوع نزولات جوی تغییر کرده باشد، مثلاً بیشتر باران باریده و بارش برف نسبت به سال گذشته کمتر شده باشد، اما روند کاهشی میزان بارش، حس نشده و به طور مستقیم بر کشاورزی تاثیر نگذاشته است.

کشاورزان معتقدند آنچه که بحران آب در اصفهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حکمرانی غلط آبی است.

یکی از مهمترین مسائل از نظر کشاورزان در خصوص بحران آب این است که حکمرانی آبی موجود، ورشکسته است. به این صورت که میزان تخصیص منابع آبی، با میزان ورودی آن یکسان نیست و به صورت برابر بین دسته‌های صنعتی و کشاورزی تقسیم نشده است.

دکتر حاتمی ضمن تشریح این موضوع و بررسی علل ایجاد این شکاف، پیامدهای آن را نیز مطرح کردند که می‌توانید در ویدیوی این خبر مشاهده کنید.

سایر وبینارهای گلونی را از این لینک ببینید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 258723 ساعت خبر : 10:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=258723
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات