فیلم جنایت بی دقت؛ روایتی متفاوت از تاریخ و سینما

فیلم جنایت بی دقت؛ روایتی متفاوت از تاریخ و سینما

به گزارش گلونی جدیدترین اثر شهرام مکری، این‌بار به حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان، در کنار دو روایت دیگر پرداخته است که هر کدام از آنها اهمیت فیلم و سینما در تاریخ را یادآور می‌شوند.

فیلم با سالن سینما آغاز می‌شود و با آوردن چند جمله از پرونده آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در سال ۱۳۵۷، با هیجان ادامه پیدا می‌کند و در زمان حال، مقابل سینما پایان می‌یابد.

فیلم جنایت بی‌دقت در سه سطح دنبال می‌شود؛ داستان چهار مرد در گذشته که به دنبال آتش زدن سینما هستند، داستان اکران فیلمی به نام «جنایت بی‌دقت» در یکی از سینماهای زمان حال و ورود مردم برای تماشای فیلم و داستان خودِ فیلمی که در سینما اکران می‌شود. که به نوعی می‌توان داستان سوم را تلفیق دو داستان قبلی دانست.

جنایت بی‌دقت، همانند فیلم‌های قبلی مکری، فرم و لحن روایت مخصوص به خودش را دارد یا می‌توان گفت نمادها و نشانه‌هایی بر پایه فرم‌گرایی هستند که تا مدت‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

این فیلم قصه‌گویی نمی‌کند و مخاطب باید با کنار هم گذاشتن روایت‌های مختلف، معنای اصلی آن را دریافت کند.

چرا که هیچکدام از داستان‌ها جداگانه روایت نشده و در آخر به گونه‌ای با یکدیگر تلفیق می‌شوند که مرزی میان آنها باقی نمی‌ماند.

شاید این موضوع برای بعضی مخاطبان فیلم و سینما خسته‌کننده به نظر برسد اما باید دانست که شهرام مکری در چهارمین فیلم بلند خود به یکی از حوادث مهم تاریخ معاصر پرداخته است.

او مخاطب را با مردی که بیماری آتش‌افروزی دارد، همراه می‌کند. مردی که یکی از بازماندگان حادثه رکس آبادان است و بیننده به همراه او به زمان حال و گذشته سفر می‌کند.

سفری که ارزش سینما و توقف تکرار تاریخ در یک نقطه را یادآور شده و بیننده را به معنایی عمیق‌تر می‌کشاند.

در نهایت، جنایت بی‌دقت را می‌توان واکنشی در برابر حوادث مهم دانست که سعی دارد ابهامات را بیان و مفاهیم را به صورت ساده نمایش دهد.

برای دیدن سانس‌ها و خرید بلیت کلیک کنید

سایر معرفی‌های فیلم را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 260561 ساعت خبر : 11:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=260561
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات