لوح حسابداری در شهر سوخته، شرقی‌ترین نقطه ایران کشف شد

لوح حسابداری در شهر سوخته، شرقی‌ترین نقطه ایران کشف شد

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: «باستان‌شناسان در کاوش‌های شهر سوخته بعد از ۵۰ سال برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند».

به گزارش گلونی به نقل از گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید منصور سیدسجادی، کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی خواند و تصریح‌ کرد: «نکته اینجاست که در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تا کنون به چنین کشف منحصر به‌فردی دست نیافته بودند».

او افزود: «این لوح نشان از ارتباط جامعه شهر سوخته با مردم آغاز ایلامی دارد.

حسین مرادی باستان‌شناس و معاون هیأت باستان‌شناسی در عمق ۴متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید».

لوح حسابداری در شهر سوخته

سیدسجادی این کشف را تا حدودی قابل انتظار خواند و گفت: «در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیأت باستان‌شناسی به این کشف دست خواهد یافت».

سرپرست هیأت‌ باستان شناسی، در بیان مشخصات این لوح حسابداری گفت: «این لوح ۱۱سانتی‌متر طول و ۷سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است.

یکی از علامت‌ها خطوطی‌اند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده‌ دارند که فعلا برای ما ناآشنا ‌است».

سیدسجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه‌ای ارسال کننده روی آن خواند و گفت: «طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده‌گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام ۶۰گانی بوده است».

سرپرست هیأت‌ باستان‌شناسی با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود تصریح‌کرد: «در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد».

او در پایان اظهار کرد: «هم‌اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است».

موزه مردم شناسی زابل نمایشی از تاریخ شهر سوخته

پایان پیام

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 258394 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=258394
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات