موش ها خیلی راحت از درخت بالا می‌روند

موش ها خیلی راحت از درخت بالا می‌روند

به گزارش گلونی دکتر کامران کشیری نوشت:

در روزهای اخیر با انتشار یک ویدئو از موش‌هایی بر روی یک درخت در شهر تهران واکنش‌های متفاوتی را شاهد بودیم.

برخی گفتند این ویدیو ساختگی است به دو دلیل:

۱- اصولا موش‌ها نمی‌توانند از درخت بالا بروند

۲- این درخت در حال حاضر هرس شده و تصویر متعلق به قبل است.

من از قدیمی بودن یا نبودن این ویدئو بی‌خبرم. اما این ادعا که موش‌ها نمی‌توانند از درخت بالا بروند یا از شاخه‌ها آویزان شوند کاملا نادرست است. ‌موش‌ها و بسیاری دیگر از جوندگان به راحتی از درختان بالا می‌روند.

در اینجا ذکر یک نکته هم خالی از لطف نیست. اکثرا گفته می‌شود موش‌های شهرهای بزرگ مثل تهران به دلایل مختلف از جمله زیاد بودن حجم زباله و عدم مدیریت آن بسیار بزرگ جثه شده‌اند و در گذشته کوچکتر بوده‌اند.

در توضیح باید گفت که کلا در محیط‌های انسانی در کشور ایران ما با سه گونه از اعضای خانواده موش یعنی Muridae از راسته جوندگان یا Rodentia رو به رو هستیم: موش خانگی (house (mouse، رت سیاه (black rat) و رت قهوه‌ای (brown rat).

به رت قهوه‌ای رت نروژی Norway rat و به رت سیاه رت سقف roof rat (به دلیل رفت و آمد در زیر شیروانی‌ها) هم می‌گویند.

این سه گونه همراه با انسان به اکثر نقاط دنیا گسترش یافته‌اند و چون منابع غذایی کافی در جوار انسان برای آنها فراهم است، در مناطق طبیعی کمتر دیده می‌شوند.

موش خانگی بیشتر در انبارهای خانه‌ها دیده می‌شود و جثه کوچکی دارد، در حالی که «رت»ها rats جثه بزرگتری دارند و معمولا در مجاری فاضلاب و جوی‌های آب شهری دیده می‌شوند.

گر چه این گفته دقت علمی ندارد، اما معمولا گونه‌های موش یا mouse کوچکتر و گونه‌های رت rat بزرگتر هستند.

آنچه شهروندان شهرهای بزرگی مثل تهران هم در جوی آب یا مجاری فاضلاب اکثرا مشاهده می‌کنند «رت» است، به خصوص رت قهوه‌ای.

بنابراین «موش»های بزرگی که مردم شاهد آنها هستند در حقیقت همین رت‌ها هستند و نسبت به قبل چندان بزرگتر نشده‌اند، هرچند فراوانی زباله و پسماند به معنای منابع غذایی بیشتر برای این رت‌ها بوده و می‌تواند متوسط اندازه آنها را افزایش داده باشد.

یک نکته دیگر هم شاید بد نباشد: رفتار رت سیاه و رت قهوه‌ای با هم متفاوت است.

ترجیح رت قهوه‌ای زندگی در زیر زمین و شکاف‌ها و تونل‌هاست و ترجیح رت سیاه زیر شیروانی‌ها و فضاهای کاذب داخل خانه‌ها.

به همین دلیل رت‌های سیاه در بالا رفتن از درخت مهارت بیشتری دارند. اما این دلیل نمی‌شود که رت قهوه‌ای نتواند از درخت بالا برود.

در بسیاری از موارد همچون احساس خطر و آب گرفتگی تونل‌ها و محل زندگی، رت‌های قهوه‌ای به راحتی از درختان بالا می‌روند.

نکته دیگر که این هم می‌تواند بد نباشد: همانطور که گفته شد، این سه گونه یعنی موش سیاه، رت قهوه‌ای و رت سیاه عمدتا در جوار انسان‌ها زندگی می‌کنند و با انسان در طول تاریخ جا به جا شده و هم اکنون تقریبا در همه سکونتگاه‌های انسانی در کره زمین وجود دارند.

منشا رت سیاه و موش خانگی در روزگاران بسیار کهن (حتی پیش از تاریخ ثبت شده) از هندوستان و آسیای جنوب شرقی و منشا رت قهوه‌ای نیز از همان روزگاران باستان به احتمال زیاد از شمال چین و مغولستان است و همانطور که گفته شد، جابه‌جایی‌های انسانی به تدریج پای این جوندگان را به دیگر نقاط دنیا باز کرد.

به این حالت اصطلاحا همسفرگی یا commensalism می‌گویند که در آن دو موجود کنار هم زندگی می‌کنند و یکی از دیگری سود می‌برد که در این حالت موش خانگی و رت‌ها هستند که از پسماندهای انسان به عنوان غذا استفاده می‌کنند.

عدم مدیریت پسماند و فراوان شدن بیش از حد این جوندگان در جوار انسان می‌تواند به بروز بیماری‌های متعددی بینجامد، همانطور که بیماری مشهور طاعون سیاه توسط رت سیاه منتقل شده و در دوره‌های مختلف تاریخ بشر عامل مرگ و میرهای بسیار بوده است.

بنابراین مدیریت صحیح جمعیت این جوندگان همیشه باید برای شهرداری‌ها از اولویت‌ها باشد.

با جوندگان ایران بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 259718 ساعت خبر : 11:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259718
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات