بررسی ثبت پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی در یونسکو

بررسی ثبت پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی در یونسکو

بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو_ایران در گزارشی ابعاد مختلف ثبت پرونده برنامه پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران در فهرست اقدامات پاسدارانه خوب یونسکو را بررسی کرد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ایران، پنجشنبه مورخ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ (۱۶ دسامبر ۲۰۲۱) یک خبر مهم جامعه فرهنگی کشورمان را تحت‌الشعاع قرار داد: «کمیته بین­­الدول پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» در شانزدهمین اجلاس خود که به شکل برخط (آنلاین) از پاریس اجرا می‌شد، «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را در «فهرست اقدامات پاسدارانه خوب یونسکو» ثبت کرد.

این خبر مسرت‌بخش، موجب شد بستری برای پرداختن به اهمیت میراث فرهنگی ناملموس و نیز ابعاد پرونده مذکور فراهم شود.

میراث فرهنگی در یک معنا به آثار فرهنگی‌ای گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌ است.

بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ها یا کارهای هنری هستند.

با این حال بخش‌های زیادی از فرهنگ به‌شکل ناملموس است مانند ترانه، موسیقی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون و….

این موارد شکل‌هایی از فرهنگ به‌ شمار می‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند اما ملموس نبوده و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند. با این حال، از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌ کار رفته‌اند قابل تجربه کردن هستند.

بررسی ثبت پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی در یونسکو

یونسکو در بیش از ۷۵ سال اخیر (از ۱۹۴۵ تاکنون) بر اساس مأموریت ذاتی خود، تلاش کرده در معرفی مظاهر فرهنگی به اشخاص بکوشد تا ضمن انتقال مفاهیم انسان دوستانه، موجب انتقال مناسب آن مواریث فرهنگی به نسل‌های آتی شود.

یکی از ابزارهای انجام این مأموریت، ثبت‌های جهانی است.

یونسکو اما با تصویب «کنوانسیون بین‌­المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس (معنوی)» در سال ۲۰۰۳  و تأسیس کمیته بین‌الدول پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (به موجب ماده ۵ کنوانسیون فوق– لازم به ذکر است نخستین اجلاس این کمیته در سال ۲۰۰۶ برگزار شد)، گام بلندی در صیانت از جنبه‌های غیر ملموس فرهنگ برداشت.

فصل چهارم کنوانسیون مذکور با پیش‌بینی «فهرست معرف (نمونه) میراث فرهنگی ناملموس بشری» (که معرفی‌کننده میراث ناملموس بشری توسط کشور ذی­ربط است – ماده ۱۶ کنوانسیون)، «فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند حراست فوری» (که نمایانگر مواریث نیازمند حفاظت فوری توسط کشور متعاهد ذی­‌ربط کنوانسیون است – ماده ۱۷) و «برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های حراست از میراث فرهنگی ناملموس» (موارد مربوط به حراست از میراث فرهنگی ناملموس و ترویج اصول و اهداف کنوانسیون مزبور که در ادامه در این خصوص توضیح داده خواهد شد – نیز رجوع شود به ماده ۱۸ کنوانسیون) ابزار جدیدی برای پاسداری از این جنبه مهم از فرهنگ بشری ایجاد کرد که بحث و تصمیم‌گیری در خصوص آن موارد بر عهده کمیته بین‌الدول پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس است.

کشورمان که یکی از اعضای کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی ناملموس و کمیته بین‌الدول آن است، تا پیش از سال جاری موفق شده بود ۱۴ اثر در فهرست معرف و ۲ اثر در فهرست نیازمند حفاظت فوری به ثبت رساند و با موفقیت اخیر، موارد ثبت شده کشورمان در فهرست‌های میراث فرهنگی ناملموس و اقدامات پاسدارانه خوب (مثال زدنی) جمعاً به ۱۷ عدد بالغ شد.

اما در ادامه جا دارد به ابعاد فنی ثبت اخیر نیز پرداخت شود.

بررسی ثبت پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی در یونسکو

چرا که همگان می‌دانیم خوشنویسی هنری آمیخته با روح فرهنگ ایرانی است و ایرانیان همواره آن را با شریف‌ترین عناصر فرهنگی جامعه خود (قرآن کریم، دیوان حافظ، جملات پندآمیز و عاشقانه و…) به خاطر می‌آورند.

یونسکو بیان داشته است که: «ثبت اقدامات حفاظتی خوب به کشورهای عضو، جوامع و سایر ذی‌نفعان اجازه می‌دهد تا تجربیات موفق حفاظتی و نمونه‌هایی از چگونگی غلبه بر چالش‌های پیش آمده در انتقال میراث زنده، عملکرد و دانش آن را به نسل آینده به اشتراک بگذارند.

این روش‌ها و رویکردها باید به‌عنوان درس‌ها و مدل‌هایی مفید باشند که می‌توانند با شرایط دیگر، از جمله شرایط کشورهای در حال توسعه، سازگار شوند.»

کمیته بین‌الدول نیز هر ساله با بررسی طرح نامه‌های (پروپوزال­) کشورهای عضو، موارد موفقی را که توانسته‌اند به بهترین وجه اصول و اهداف کنوانسیون مذکور را رعایت و ترویج کنند انتخاب می‌کند.

تا قبل از سال ۲۰۲۱، کشورمان پرونده‌ای در این قالب به یونسکو ارایه نداده بود.

اما از سال ۲۰۲۰ میلادی که خبرهایی مبنی بر تلاش برخی کشورها برای ثبت جهانی هنر خوشنویسی به گوش رسید، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری کمیسیون ملی یونسکو– ایران و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی تلاش کرد با نامزدی پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران برای ثبت در فهرست اقدامات پاسدارانه خوب یونسکو، «علاقه‌مندی و تلاش مردم ایران و دستگاه‌‌های اجرایی ذیربط در جهت پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی» را به جهانیان یادآور شود.

در همین زمینه، «مصطفی پورعلی» مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان انواع ثبت‌های ذکر شده در کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (۲۰۰۳) معتقد است: «اتفاقا پرونده خوشنویسی ایران امسال در فهرستی به ثبت رسیده است که به لحاظ فنی از دو فهرست پیشین [فهرست میراث در خطر و فهرست معرف] سطح بالاتری دارد و ثبت در این فهرست نیازمند آن است که یونسکو و کمیته‌های ارزیابی آن قانع شوند که آن عنصر ضمن هماهنگی با اهدافی که در ابتدا گفته شد از وضعیت پاسداری خوبی نیز برخوردار است.»

وی با بیان این مطلب که برای ایران بسیار راحت‌تر بود که خوشنویسی را در «فهرست معرف» نظیر کاری که ترکیه یا کشورهای عربی کرده‌‌اند به ثبت برساند، اظهار کرد: اما به جهت اهمیت موضوع و شأن این هنر در ایران، تصمیم بر آن شد که خوشنویسی در فهرستی به ثبت برسد که از سطح فنی بالاتری برخوردار است.

او خاطرنشان کرد: «در نشست سال جاری کمیته بین‌الدول تنها ۵ عنصر جهت ثبت در فهرست پاسداری خوب کاندیدا شده بودند که در نهایت ۴ عنصر آن مورد تأیید یونسکو قرار گرفت و خوشنویسی ایران نیز یکی از این ۴ عنصر بود در حالی که در همین امسال ۴۹ عنصر در فهرست معرف به ثبت رسیدند که پرونده ترکیه و کشورهای عربی نیز در بین این ۴۹ عنصر است.»

باری؛ بررسی متن پرونده ارسالی کشورمان به یونسکو نشان دهنده یک تلاش بی‌شائبه در تشریح یک برنامه حفاظتی ملی است.

بررسی ثبت پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی در یونسکو

در پرونده مزبور، مندرج در سایت رسمی بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، آمده است که برنامه فوق با مشارکت ۴ وزارتخانه (وزارت میراث، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم) و نیز ۲ مؤسسه مردم نهاد یا NGO (انجمن خوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان نوین) در ایران انجام می‌شود.

در پرونده فوق ذکر شده «سنت خوشنویسی همواره با عمل نوشتن در تاریخ قلمزنی ایران مرتبط بوده» که تحولاتی مانند رواج صنعت چاپ، تایپ رایان‌ه­ای و… رو به افول رفت.

اما از سال ۱۹۸۵ میلادی تصمیم گرفته شد با تدوین یک برنامه ملی (با یک چشم ­انداز ۴۰ ساله تا ۲۰۲۵ میلادی)، توسط مراجع دولتی و غیر دولتیِ پیش‌گفته، از این اتفاق جلوگیری شود.

پرونده مزبور با ذکر این نکات که «هنر خوشنویسی در میان مجموعه هنرهای سنتی ایران» قرار دارد و نیز اینکه «هنر و مهارت خوشنویسی در شمار میراث فرهنگی ناملموس ایران است که قدمتی بسیار طولانی دارد»، نگرانی برای «صیانت از سنت خوشنویسی ایران» را یک دغدغه جدی برای همه دست‌اندرکاران علم، ادب و هنر و همچنین مردم ایران به شمار آورده و اجرای این برنامه را در راستای حفظ سنت خوشنویسی برشمرده است.

تدوین‌گران پرونده کشورمان خاطر‌نشان کرده‌اند «با توجه به وجود این سنت در سایر کشورها، به خصوص کشورهای عربی و اسلامی»، توجه به این میراث ناملموس می‌تواند ضامن احترام به فرهنگ‌ها، دوری از تعصبات، تعامل فرهنگی میان کشورها به ویژه کشورهای عربی و اسلامی، احترام به تنوع فرهنگی و تقویت خلاقیت و… شود که هم راستا با اهداف کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس است.

بررسی ثبت پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی در یونسکو

این پرونده اقدامات و رویدادهایی مانند آموزش همگانی، انتشار جزوه و نشریه، احیای سنت استاد – شاگردی در آموزش خوشنویسی، طراحی فونت‌های جدید بر اساس خط سنتی برای کتاب‌ها، ساماندهی صدور مجوز، ارتباط مستمر با مدارس و تدوین برنامه درسی هنر، راه‌اندازی رشته خوشنویسی در مقاطع متوسطه، کارشناسی و کارشناسی ارشد، استفاده از خوشنویسی در طراحی لباس و جواهرات، استفاده هنرمندان تجسمی (از جمله پرویز تناولی) از خوشنویسی در آثار خود، برگزاری نمایشگاه، اختصاص بیمه و کمک مالی به هنرمندان برگزیده این عرصه و… را در کنار مجموعه تلاش‌های هنرمندان خوشنویس ایرانی، از جمله تلاش‌ها و نتایج برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران ذکر نموده که موجب شده است نه تنها خوشنویسی دیگر صرفاً به جمعی محدود و دوران گذشته نباشد، بلکه خوشنویس بودن یک امتیاز برای افراد به شمار آید؛ امری که منطبق با یکی از اهداف مهم این برنامه ملی یعنی ترویج استفاده مناسب از سنت خوشنویسی مطابق با شرایط زندگیِ جدید است.

شایان ذکر است این پرونده با ذکر اینکه «سنت خوشنویسی ایران در انواع مختلف خطوط آن از جمله خط نستعلیق، که سابقه‌ای غنی در ایران دارد، باید به عنوان میراث فرهنگی ناملموس و نمونه‌ای از هنر سنتی ایرانی – اسلامی تلقی شود»، ابراز امیدواری کرده است «کشورهای دارای سنت خوشنویسی به ویژه کشورهای اسلامی و عربی در صورت تمایل می‌توانند از تجربیات معرفی شده در این برنامه استفاده» کنند.

با توجه به موارد فوق، حال که به یاری خداوند برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران در فهرست اقدامات پاسدارانه خوب یونسکو ثبت شده است، رجای واثق داریم سایر ملل به ویژه کشورهای دارای اشتراک فرهنگی با این مرز و بوم می‌توانند به خوبی از دقایق برنامه مزبور و تجارب ارزنده کشورمان بهره‌مند شوند.

کمیسیون ملی یونسکو – ایران نیز که با برگزاری موفق جشنواره بین‌المللی «رقص قلم» در شهرهای مشهد مقدس و تهران، اجرای بیش از ۱۰ برنامه  زنده ویدیویی مجازی (برنامه لایو اینستاگرام) با حضور اساتید و پژوهشگران بنام خوشنویسی و افتتاح گالری مجازی خوشنویسی در سال ۱۳۹۹ تعهد خود به ترویج هنر سنتی خوشنویسی را نمایان ساخت، به نوبه خود ضمن تبریک مجدد به تمام دلبستگانِ فرهنگ و هنر این سرزمین، آمادگی کامل خویش را برای مشارکت هر چه بیشتر در پیش برد اهداف مزبور اعلام می‌کند.

خوشنویسی ایرانی جهانی شد

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 258531 ساعت خبر : 6:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=258531
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات