گلونی

جفتگیری دو یوزپلنگ آسیایی در سایت تکثیر پارک ملی توران

جفتگیری دو یوزپلنگ آسیایی در سایت تکثیر پارک ملی توران

جفتگیری دو یوزپلنگ آسیایی در سایت تکثیر پارک ملی توران

جفتگیری دو یوزپلنگ آسیایی در سایت تکثیر پارک ملی توران

به گزارش گلونی امیر عبدوس با انتشار ویدیویی نوشت:

این ساعت و این تاریخ را باید به خاطر سپرد. شاید این نقطه عطفی در تاریخ حفاظت از یوزپلنگ های آسیایی باشد.

صدها بلکه هزاران قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشورهای مختلف آسیا از قبیل هند، پاکستان، افغانستان و ایران در طول تاریخ توسط انسان اهلی شده‌اند ولی تا کنون هیچ‌یک تکثیر نشده‌اند که اگر شده بودند شاید الان وضعیت این گونه در جهان به لبه پرتگاه انقراض نمی‌رسید.

ساعت هفت صبح روز شنبه دوم بهمن ماه هزار و چهارصد با مشاهده علائم استروس (فحلی) در روز ماده (ایران) درب‌های ارتباطی دالان عشق به روی یوز نر (فیروز) و ماده (ایران) گشوده شد و بقیه ماجرا را در تصاویر مشاهده می‌فرمایید.

جفتگیری دو یوزپلنگ آسیایی

نماشای گلونی را دنبال کنید

بر اساس دانسته‌های حاصل از تجربیات تکثیر یوزپلنگ‌های آفریقایی هفتاد و دو ساعت مدت زمان این معرفی ادامه یافت.

وی طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز هفده بار در ساعات مختلف شبانه‌روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح هستند تلاش این دو یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت نمودند که بنا به معاذير اخلاقی امکان انتشار آنها نیست.

تصاویری که مشاهده می‌فرمایید وقایع سی دقیقه اول این سه شبانه‌روز هستند که بخش‌هایی از آن با سرعت پنجاه برابر سرعت واقعی و مجموعا در هفت دقیقه خلاصه شده است.

اگر سه شبانه روز تلاش این دو یوزپلنگ برای انجام عمل لقاح موفقیت‌آمیز بوده باشد ایران تا سه ماه آینده به فاز فحلی وارد نخواهد شد و در اوایل اردیبهشت ماه باید منتظر تولد نوزادهایش باشیم.

پس تا آن روزهای پر امید لطفا برای موفقیت این تلاش‌ها هر وقت حال خوبی داشتید ما را از دعا بی‌نصیب نفرمایید.

جا دارد از زحمات همکارانم در تمام مجموعه اداره کل و پارک ملی توران که طی این بیست و دو ماه یعنی از انتقال يوزها از پردیسان تاکنون از هیچ کوششی در این مسیر دشوار فروگذار نکردند صمیمانه قدردانی نمایم.

هفت دقیقه طلایی برای ایران و تلاش برای تکثیر یوزپلنگ

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل