گلونی

فیلم رضا؛ انزوایی که به تصویر کشیده می‌شود

فیلم رضا؛ انزوایی که به تصویر کشیده می‌شود

فیلم رضا؛ انزوایی که به تصویر کشیده می‌شود

فیلم رضا؛ انزوایی که به تصویر کشیده می‌شود

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی تنهایی جزئی از وجود آدمی است که هرکس در برهه‌ای از زندگی خویش آن را تجربه خواهد کرد اما آنچه در این میان سخت به نظر می‌رسد، به تصویر کشیدن تنهایی درون آدمی، در قالب اثر بصری و ارائه آن به بیننده است که فیلم سینمایی رضا به خوبی از عهده آن بر آمده است.

رضا یک فیلم درام به کارگردانی علیرضا معتمدی و در گروه هنر و تجربه است که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ در سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.

داستان این فیلم، قصه شخصیتی به نام رضا است (با بازی کارگردان این فیلم) که زندگی‌اش با درخواست همسرش به طلاق، به ورطه‌ تنهایی و بی‌کسی می‌افتد.

رضا علی‌رغم میل باطنی خویش از فاطی جدا می‌شود، و از اینجای قصه بیننده شاهد گذران زندگی مرد نویسنده‌ای است که با پرسه زدن در شهر و تلاش برای همسو شدن با شرایط جدید، روزها را به شب و شب‌ها را به روز می‌رساند.

فیلم رضا

فیلم رضا گرچه اثری عام و همه‌پسند نیست اما در باطن جوهری داشته که هر فرد را به درون خود رجعت می‌دهد.

شخصیت اول قصه رضا برای پر کردن جای خالی همسرش دست به جستجو زده و برای فرار از تنهایی خویش به ریسمان‌هایی از گذشته تا حال چنگ می‌زند اما درست زمانی که دختری مثل خود تنها را، در کافه‌ای تاریک و با رنجی در دل باز می‌یابد و آن دو برای هم مرهمی می‌شوند، فاطی دوباره به زندگی رضا برگشته و او را باز در منگه‌‌ سخت انتخاب قرار می‌دهد.

کاراکتر فاطی در فیلم رضا (با بازی سحر دولتشاهی) شخصیتی به شدت بی‌ثبات و متزلزل است که خودش هم نمی‌داند از زندگی چه می‌خواهد. روزی اصرار به طلاق می‌کند و روزی دیگر به عنوان دوست به زندگی رضا باز می‌گردد. در واقع رضا با قرار گرفتن در کنار چنین زنی زندگی‌اش از تعادل خارج شده و هیچ‌وقت تکلیفش با بود یا نبود این زن به قطعیت نمی‌رسد. و دقیقا نکته‌ مهم فیلم اینجاست که، شخصیت اصلی یعنی رضا، مشکل درونی یا بیرونی نداشته بلکه قرار گرفتن او در موقعیتی نامناسب و در کنار فردی اشتباه، این عدم توازن را برایش به همراه داشته است.

علاوه بر متن و محتوای خاص این فیلم می‌توان به فرم و قالب ارائه این اثر اشاره داشت که با انتخاب لوکیشن‌هایی چشم‌نواز و تاریخی از شهر اصفهان و همچنین کادربندی‌های زیبای هنری برای نمایش این موقعیت‌ها، صحنه‌ و پلان‌های گاها خسته‌کننده و کِش‌‌آمده از نظر موضوعی را جبران کرده، و بیننده را هرچند کوتاه به این جغرافیا نزدیک می‌کند.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو  یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل