گلونی

فیلم هدیه؛ شکست تبعیض با دستانی کوچک

فیلم هدیه؛ شکست تبعیض با دستانی کوچک

فیلم هدیه؛ شکست تبعیض با دستانی کوچک

فیلم هدیه؛ شکست تبعیض با دستانی کوچک

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی وطن و سرزمین از آن دسته واژه‌هایی است که با مصداق عینی وسیع‌اش، در روح و روان هر آدمی وجود داشته و تأثیر آن بر قلب و جان او چون حضور مادری است که در صورت سهیم شدن آن با متخاصمان ، فشاری عظیم بر جان هریک وارد خواهد شد. فیلم هدیه درصدد بیان لحظاتی سخت از چنین موقعیت‌هایی است که فلسطینیان برای ادامه حیات، مجبور به تحمل آن هستند.

هدیه، فیلمی کوتاه و داستانی در ژانر درام و محصول سال 2020 کشور انگلستان است. این فیلم پس از درخشش در جشنواره های معتبر بین المللی از جمله آکادمی اسکار و بفتا، توانست نامزد دریافت 48 جایزه شود و از این میان 27 جایزه همچون «بهترین فیلم کوتاه انگلیسی»، «بهترین فیلم درام»، «بهترین فیلم کوتاه عربی» و «بهترین فیلمنامه» را از آن خود کرد.

داستان این فیلم کوتاه، نمایش یک روز خانواده‌ای عرب در کرانه باختری است که مرد خانواده (یوسف) به مناسبت خرید هدیه سالگرد ازدواجشان، با دختر کوچک خود راهی شهر می‌شود.

کرانه باختری ناحیه‌ای است در کرانه غربی رود اردن در کشور فلسطین  که، در حال حاضر به دست نیروهای صهیونیسم کنترل می‌شود.

فیلم هدیه

هدیه با صحنه تاریک و نمایی از دیوار طویل شروع شده و در ادامه این دیوار که استعاره‌ای از جدایی است با نمایش ایست‌های بازرسی سربازان صهیونیسم معنا می‌شود.

موضوع ابتدایی و سطحی هدیه، مضمونی شیرین و زیبا بوده (خرید هدیه) که با جلو رفتن روایت، به تلخی و سیاهی موضوعی عظیم‌تر یعنی ( اِشغال وتبعیض ) می‌انجامد.

یوسف و دخترش برای خرید یخچال راهی شهر می‌شوند اما اتفاقات این مسیرِ به ظاهر ساده، چون چالشی عظیم در راه آنان سبز می‌شود که در انتهای مسیر و در بازگشت این دو شخصیت به خانه، دیگر هیچ شباهتی به آدم‌های صبح ندارند. و این خود از آن نکات درستی است که نشان می‌دهد فیلمنامه هدیه، مسیر درستی را برای خلق این محصول طی کرده است.

بیننده در این فیلم شاهد خشونت‌های فیزیکی نخواهد بود اما همان صحنه‌های حاوی‌ خشونت کلامی آنچنان درست پرداخت و به تصویر کشیده شده است که، تأثیرش از انواع دیگر خشونت به شدت بیشتر است.

 همچنین تعلیقات این فیلم در سرتاسر قصه به‌گونه‌ای پخش است که، در هیچ لحظه کنجکاوی و میل به فهمیدن دست از سر بیننده برنداشته و او را تا آخر این 23 دقیقه مشتاق و همراه با خود به پیش می‌کشد.

در نهایت اما باید به پایان‌بندی غافلگیرانه و شوک عظیم هدیه اشاره داشت که، همه‌ی معادلات قضاوت‌گرانه مخاطبین را از ذهن آنان به گوشه‌ای پرت کرده و با صحنه‌ای بسیار دراماتیک و سرشار از استعاره، او را برای ساعت‌ها با افکار خود گلاویز نگه می‌دارد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو  یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل