درخواست ساماندهی و قانونی شدن حفاری و کشف اشیا قیمتی طی ساز و کاری مناسب

درخواست ساماندهی و قانونی شدن حفاری و کشف اشیا قیمتی طی ساز و کاری مناسب

به گزارش گلونی به منظور ساماندهی و قانونی شدن حفاری و کشف اشیا قیمتی طی ساز و کاری مناسب، کارزاری در حال برگزاری است.

در کشور عزیزمان ایران به فراخور قدمت تاریخی و فرهنگی عمیق و کهنی که وجود دارد ابنیه‌ تاریخی و به طبع آن اشیا قیمتی و گران‌بهای کشف شده و نهان بسیاری هم وجود دارد.

اگر همچنان حفاری‌های غیرمجاز و مخفیانه ساماندهی نشوند و از جانب نهادهای مربوطه مغفول بمانند، شاهد قاچاق و خروج غیر قانونی میراث باستانی و تاریخی کشورمان از مرزها خواهیم بود؛ چنانکه تا به امروز هم کم شاهد این اتفاق تلخ فرهنگی و تاریخی نبوده‌ایم.

حفاری جهت دستیابی به اشیای قیمتی و قدیمی در کشور بدون مجوز مراجع قانونی مربوطه، غیر قانونی است و به فراوانی دیده و شنیده‌ شده که فرد یا افرادی به شیوه‌های گوناگون در این زمینه دستگیر و روانه زندان شده‌اند.
جدا از اینکه آن‌ها مستحق این مجازات هستند و سایر تبعات آن، ‌بهتر است که قانونی تصویب شود تا افراد، خصوصاً بیکاران تحصیل‌کرده، با گذراندن دوره‌های عمومی و خصوصی زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای علاوه بر اخذ مجوز جهت کشف و استخراج اشیا، متعهد به تحویل آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شوند و در ازای زحمت خود، برابر قیمت روز درصدی را دریافت نمایند. بدون شک این روش قانونمندسازی حفاری غیر مجاز نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد از جمله:

۱- از فرسایش اشیای تحت‌الارضی جلوگیری می‌شود.

۲- هزینه‌های پیگیری و ضبط اشیا از سارقین کاهش می‌یابد.

۳- موجب اشتغال فراوان افراد بیکار، خصوصا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط می‌شود.

۴- انگیزه و احساس مسئولیت عمومی به اشیای تاریخی افزایش می‌یابد.

۵- موجب امنیت پایدار جهت نگهداری اشیا می‌شود.

۶- در هر منطقه می‌توان با استخراج اشیای متعلق به آن منطقه موزه‌ای ماندگار از تاریخ آن سرزمین ایجاد کرد که خود آثار و تبعات مفیدی به دنبال خواهد داشت.

۷- از خروج و فروش نابجای اشیای تاریخی که میراث تمدن ماست جلوگیری می‌شود.

۸- جای‌جای کشورمان، موزه تاریخ ایران می‌شود.

۹- بر اساس اشیای استخراجی هر منطقه می‌توان گذشته آن منطقه را بررسی کرد که خود ابعاد گسترده و موثری در آینده آن سرزمین دارد.

۱۰- احساس مسئولیت تک‌تک افراد جامعه نسبت به آثار و اشیای تاریخی و مراقبت از آن‌ها افزایش می‌یابد.

این درخواست در سایت کارزار خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر کشور ارائه شده است. امید است با پیگیری و تصویب و ابلاغ و اجرای عملی پیشنهادها و مطالب مطرح شده، گذشته و تاریخ این سرزمین بیش از پیش حفظ و به نسل‌های بعدی به رسم امانت تحویل داده شود.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 261248 ساعت خبر : 11:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=261248
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

باسلام واحترام متاسفانه طی قراردادی چهل ساله کل تمدن مملکت انچنان در,دانشگاههای خارجی جمع اوری وتحویل شدکه اکنون مارا بهتر ازخودمان میشناسند,چه دانشگاه شیکاگو,چه موزها,الباقی اثار هم در,داخل کپی اند,خداقوت