خشکاله در کرج و محل جمع آوری آن

خشکاله در کرج؛ یک فعالیت زیست محیطی

به گزارش گلونی متنی که می‌خوانید مصاحبه کوتاهی است با خانم اکباتان، دبیر زیست شناسی و فعال آموزشی در حوزه محیط زیست:

یک فعالیت آموزشی زیست‌محیطی که با ۳۵ دانش‌آموز در پژوهش‌سرای شهر کرج آغاز شد، پس از سه ماه به یک کمپین مردمی برای تبدیل پسماندِ تر به خشک تبدیل شده و در شهرهای کرج و خرم‌آباد در آن مشارکت دارند.

سعیده اکباتان، دبیر زیست شناسی که از مدتی پیش روی طرح تبدیل پسماند تر گیاهی به خُشکاله کار می‌کند، از ابتدای پاییز تجربه‌های خود را با دانش‌آموزانش در پژوهش‌سرای «ملاصدرا» کرج به اشتراک گذاشت.

خشکاله در کرج؛ یک فعالیت زیست محیطی

او می‌گوید: «من معلم زیست‌شناسی بودم و پس از بازنشستگی شروع کردم به کار روی فعالیت‌های آموزشی با محور محیط زیست و از تجربه ۳۰ سال تدریس در مقاطع مختلف برای طراحی طرح درس‌هایی استفاده کردم که یک مهارت عملی و کاربردی در زندگی روزمره را در بچه‌ها پرورش دهد.

پنج ماه قبل از شروع آموزشم در کرج، خودم دست به کار شدم و هرآنچه قرار بود به بچه‌ها یاد بدهم، عملا در خانه خودم انجام دادم، چون اعتقاد داشتم که وقتی اجازه دارم در مورد چیزی بگویم و یاد بدهم که خودم اول به آن عمل کرده باشم.

بعد از مدتی متوجه شدم که به اینکار هم عادت کرده‌ام و هم برخودم واجب دیدم که به دیگران هم یاد بدهم» (حوزه خودشناسی)

خانم اکباتان می‌گوید: «کارهای کوچک زیست‌محیطی برای بچه‌ها جذاب است، نتیجه آن را زود می‌بینند و به همین دلیل اشتیاق آن‌ها را بر می‌انگیزد.

من با این دیدگاه برای کلاس محیط زیست در پژوهش‌سرای ملاصدرا کرج طرح درسی نوشتم که ابتدا بچه‌ها را با ضرورت و اهمیت تبدیل و تغییر در انواع پسماند آشنا کند و این نگاه را در آن‌ها تقویت کند که ما به عنوان شهروندان مسئول باید برای حفظ محیط زیست کاری کنیم، حتی اگر کارهایی که از دست‌مان بر می‌آید کوچک باشند.» (حوزه انس با طبیعت)

تجربه هایی از تفکیک زباله در شهرهای معروف جهان

 پایان پیام
ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟

اینجا را ببینید

کد خبر : 262811 ساعت خبر : 11:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262811
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات