درخت گز بی بی دوست زابل در فهرست میراث طبیعی ثبت ملی شد

درخت گز بی بی دوست زابل در فهرست میراث طبیعی ثبت ملی شد

درخت گز بی‌بی دوست شهرستان زابل با قدمتی در حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ سال در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی ثبت ملی شد.

به گزارش گلونی به نقل از میراث آریا، درخت گز بی‌بی دوست، قدیمی‌ترین گونه گز شناسایی شده در کشور است که در محوطه مزار بانو بی‌بی دوست زابل واقع شده است. این درخت به سبب مجاورت با مزار بی‌بی دوست، مقدس شمرده می‌شود.

از نکات جالب توجه درباره محوطه مزار بی‌بی دوست این است که بنا بر باورهای محلی و به احترام بانوی به خاک سپرده شده در این مکان، ورود مردان حتی نوزادان پسر به این مکان ممنوع است.

درخت گز با نام علمی Tamarix از گونه‌های بومی گرمسیری ایران است و بنا بر بررسی‌های گیاه‌شناسان، این نوع درخت تا حدود هزار سال عمر می‌کند.

پیش از ثبت درخت گز بی‌بی دوست، درخت گز کهنسال طبس در خراسان جنوبی و درخت کهنسال گز روستای دولت‌آباد سمنان با قدمتی کمتر در فهرست میراث طبیعی ثبت شده بوده است.

در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی که ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، ۳۰ پرونده ثبتی میراث طبیعی از استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، مرکزی و فارس مورد بررسی قرار گرفت و باتوجه به گزارش‌های ارائه شده و بررسی‌های به عمل آمده ۲۶ پرونده مورد تأیید اعضا شورا قرار گرفت.

از دیگر آثار شاخص ثبت شده در این جلسه می‌توان به دریاچه تمی در خوزستان و دریاچه برم الوان در کهکیلویه و بویراحمد، آبشار آب تاف در خوزستان، نرگس‌زارهای بلبلک و جره در فارس و درختان کهنسال ارزشمند استان‌های مرکزی، فارس، خراسان جنوبی کهکیلویه و بویراحمد اشاره کرد.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262657 ساعت خبر : 12:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262657
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات