آب دوباره به زاینده رود رسید

آب دوباره به زاینده رود رسید

به گزارش گلونی موجودیت هر شهر به ویژگی و زیبایی خاصی گره خورده است که اگر از آن حذف شود هویت آن نیز مخدوش می‌شود.

اصفهان نیز به زاینده‌رودی شهره است که از حدود سال ۱۳۸۶ جریان دائمی خود را در کل مسیر از دست داد و سرزندگی از آن زمان از این شهر رخت بربست.

گفتنی است زاینده رود برای اصفهان نه تنها دارای جاذبه بصری و گردشگری بوده، بلکه در سال‌های حیات خود سهم بسزایی نیز در سلامت شهروندان اصفهانی داشته است که با خشکی پی‌درپی و مستمر، موجب بروز و افزایش سرطان در این شهر شده که البته داستان این تراژدی به همین‌جا ختم نمی‌شود و نشانه‌های دیگری همچون فرونشست زمین را در گوشه و کنار این شهر از خود به جای گذاشته است.

سرانجام اما پس از کش‌ و قوس‌های فراوان و مطالبه‌گری‌‌های مجدانه مردم و با توافق کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان، آب فقط برای کشت کشاورزان شرق رهاسازی شد و پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه، زاینده رود به اصفهان و پل‌های تاریخی آن رسید که به مدت ۹ روز این جریان آب، ادامه‌ دارد.

زاینده‌رود از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به جلگه تالاب گاوخونی می‌ریزد.

زاینده‌‌‌‌رود ۱۱۸اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

مردم اصفهان این روزها خوشحال‌ و در پی غنیمت شمردن همین روزهای هرچند کوتاه‌اند تا با ثبت خاطرات با زایندگی زاینده‌رود، توانند خشکسالی دوباره آن را دوام آورده و درد آتیِ زمین‌های تَرَک‌ خورده شهرشان را تاب آورند.

و چه زیبا گفت محمد علی جمال‌زاده: «در وصف شهر اصفهان همین بس که آن را «نصف جهان» خوانده‌اند و در توصیف مردم آن همین قدر کافی است که به حکم قناعت پیشگی که خصلت ممتاز آنان است در حق شهری که راستی به صد جهان می‌ارزد به نصف جهان قانع گردیده‌اند».

درباره اصفهان بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262498 ساعت خبر : 6:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262498
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات