سینمای مستند و مسئله آب در ایران

سینمای مستند و مسئله آب در ایران

وبینار پنجم سلسله نشست‌های معرفی پژوهش‌های ارتباطات محیط‌ زیست از سوی گروه ارتباطات محیط‌ زیست انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد.

به گزارش گلونی سخنران وبینار «سینمای مستند و مسئله‌ آب‌ در ایران»، دکتر فرزاد غلامی بود.

طبق پژوهشی که با حمایت پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است،جامعه ایران با مسائل محیط زیستی متنوعی روبرو است.

به اعتقاد کارشناسان مسئله آب در ایران مهمترین این مسائل است. مسئله آب در ایران امروز به گونه‌ای است که می­‌توان ادعا کرد که همه ابعاد و ویژگی‌های یک مسئله اجتماعی را دارد.

در این پژوهش چارچوب بندی مسئله آب در سینمای مستند دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی مورد توجه قرار گرفته است.

دلیل انتخاب سینمای مستند این است که به دلیل برجسته‌تر بودن بعد پژوهش و تحقیق در آن، پتانسیل بیشتری برای موضوعات محیط زیستی دارد.

سینمای مستند و مسئله آب در ایران

آرشیو وبینارهای تحلیل گفتمان انتقادی مسئله آب ایران

نماشای گلونی را دنبال کنید

برای این پژوهش از رویکرد نظری چارچوب بندی انتخاب شده است، چارچوب بندی را  می‌توان چتر مفهومی در نظر گرفت که توانایی تحلیل کلیه مصنوعات رسانه‌ای را دارد.

چارچوب بندی در مطالعات ارتباطی در ساده‌ترین حالت همانگونه که اتمن بیان کرده است به معنای تعریف مشکل، شناسایی علت‌ها، ارزیابی اخلاقی و ارائه راه حل است.

تحقیق متعدد بیانگر آن است که چارچوب بندی‌های رسانه‌ای امکان اثرگذاری بر ادارک مخاطب در موضوعات مختلف را دارد.

از میان رویکردهای متعدد چارچوب بندی در این پژوهش رویکرد بنفورد و اسنو (۲۰۰۰) برای تحلیل انتخاب شده است که سه سطح چارچوب‌های تشخیصی، چارچوب‌های تجویزی و چارچوب‌های انگیزشی را برای تحلیل دارد.

بر این اساس ۲۲ مستند مرتبط با بحران آب در ایران مورد تحلیل قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش بیانگر آن است که چارچوب کلانی که مستندسازان سینمای ایران برای مسئله آب انتخاب کرده‌اند، چارچوب توسعه پایدار است، بنابراین در سطح تشخیص و تجویز تغییر در سیاستگذاری‌های نهادی به عنوان علت و راه حل مورد توجه قرار گرفته است.

در سطح تجویزی هم اعتبار منبع و اراده راه توسط متخصصان اصلی‌ترین راهبردهای اقناعی برای همراه کردن مخاطب هستند که در کنار سایر راهبردها مورد توجه قرار گرفته است.

برای اطلاعات بیشتر ویدیوی خبر را مشاهده کنید.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262741 ساعت خبر : 2:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262741
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات