گلونی

درخواست ممنوعیت مالچ پاشی در منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی

درخواست ممنوعیت مالچ پاشی در منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی

درخواست ممنوعیت مالچ پاشی در منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی

درخواست ممنوعیت مالچ پاشی در منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی

به گزارش گلونی کارزاری برای حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش و حفظ پوشش‌های گیاهی، درخواست ممنوعیت مالچ پاشی در منطقه حفاظت‌شده خراسان جنوبی در حال برگزاری است.

شاید بهتر باشد قبل از پرداختن به این موضوع کمی درباره عمل مالچ‌پاشی و دلیل انجامش بیشتر بدانیم. مالچ‌پاشی در مهار شن‌های روان تأثیر چشمگیری دارد و در مناطقی نیز از هجوم ریزگردها به مناطق مسکونی جلوگیری می‌کند، اما از طرفی هم عوارض قابل توجهی از جمله نابودی کامل پوشش گیاهی و در مواردی اکوسیستم طبیعی دارد، که از این جهت در بعضی از مناطق مورد استقبال نیست.

به تازگی خبرهایی در زمینه مالچ‌پاشی در مناطق حفاظت‌شده زیستگاه یوزپلنگ ایرانی، حیوان در حال انقراض، در منطقه خراسان جنوبی با مساحتی به بزرگی ۵۰۰ هکتار منتشر شده است.

متأسفانه مدیران و مسئولان کشور هم بدون در نظر گرفتن صدمات جبران ناپذیری که مالچ‌پاشی، جهت کنترل ریزگردها بوجود می‌آورد و بدون در نظر گرفتن و توجه به محیط زیست و گونه‌های حیات وحش که در آن منطقه زندگی می‌کنند، همچنان در این زمینه اقدام به عمل می‌آورند. مالچ‌پاشی سبب از بین رفتن زیستگاه آن‌ها می‌شود و صدمات غیر قابل جبرانی در پی دارد.

با وجود چنین عوارضی متأسفانه در ایران همچنان با همان روش‌ مالچ‌پاشی نفتی اقدام به تثبیت شن‌های روان می‌کنند که به گفته تعداد زیادی از کارشناسان این حوزه صدمات غیر قابل جبران و به نوعی مرگ حتمی محیط زیست را به همراه دارد.

در این درخواست به مسئله رها‌سازی زباله‌های شهری در مناطق حفاظت شده و زیستگاه آهو و حیواناتی دیگر هم پرداخته شده است که باید از آن جلوگیری شود. البته شایان ذکر است که موضوع جداسازی مسیر رفت و برگشت جاده‌ای با نیوجرسی (خوزستان) که منجر به کشته شدن حیوانات آن منطقه (گربه وحشی) شده است و مسئله جنگل‌زدایی که متأسفانه در طول این سال‌ها شاهد مقادیر عظیمی از قطع درختان و تبدیل آن‌ها به زمین کشاورزی یا ویلا‌سازی گسترده در مناطق شمال کشور و آتش‌سوزی‌های وسیع بوده‌ایم نیز در این خواست گنجانده شده‌اند.

این درخواست خطاب به رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار خراسان جنوبی ارائه شده است. امید است که برای تحقق رسیدگی به این درخواست‌ها هر چه سریع‌تر اقدام عملی صورت گیرد.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل