آغاز پایش زیستگاه های وزغ تالشی در حوزه دریای كاسپین

آغاز پایش زیستگاه های وزغ تالشی در حوزه دریای كاسپین

گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست همگام با برنامه‌های حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و انقراض در برنامه جامع کشوری، با افزایش برودت هوا و آغاز فصل مهاجرت تولید مثلی وزغ تالشی، برنامه پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری از وزغ تالشی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش گلونی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، این گونه دوزیست با نام علمی Bufo eichwaldi به عنوان سنگین وزن‌ترین گونه دوزیست ایران بومزاد جنگل‌های هیركانی است.

این جانور بدنی پهن و مکعبی شکل به طول تقریبی ۱۲۲ میلی‌متر دارد. پراکنش وزغ تالشی در تمامی دامنه شمالی رشته کوه البرز از شرق مازندران تا قسمت‌هایی از غرب استان اردبیل گسترده است.

این گونه به جز ایران در قسمت‌های جنوبی کشور همسایه جمهوری آذربایجان نیز پراکنش دارد و به عبارتی ۹۰ درصد پراكنش جهانی آن در ایران است اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل جنگل‌زدایی، توسعه مراكز گردشگری در دریاچه‌های مرتفع جنگلی، آلودگی‌ها و تلفات جاده‌ای جمعیت آن رو به افول است.

گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با هدف تدوین برنامه جامع حفاظت از وزغ تالشی، بررسی وضعیت زیستی و زیستگاهی گونه، آماربرداری و پایش زیستگاه‌ها و شناسایی زیستگاه‌های جدید را با شروع فصل مهاجرت وزغ‌ها در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

آغاز پایش زیستگاه های وزغ تالشی در حوزه دریای كاسپین

بنا بر این گزارش، در برنامه مزبور، در بازدید از زیستگاه جدید شناسایی شده استان‌های مازندران و گیلان توسط كارشناسان اداره شهرستان نوشهر واقع در زون جنگلی صلاح‌الدین كلا (منطقه حفاظت شده البرز مركزی شمالی) در حد فاصل پارك جنگلی سیسنگان و ونوش در دریاچه طبیعی دشت ممرز، به دلیل عدم دسترسی آسان وضعیت مطلوبی از وزغ‌ها در حال جفت‌یابی مشاهده شد.

اما در دریاچه عباس‌آباد بهشهر به دلیل تردد خودروها به سمت دریاچه تلفات جاده‌ای مشاهده شد.

بازدید و آماربرداری از دریاچه شورمست، آویدر و الیمالات و آب‌بندان‌های مرتفع هیركانی نیز انجام شد.

امید می‌رود با تدوین برنامه عمل این گونه و شناسایی تهدیدات پیش رو و اجرای برنامه‌های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با همكاری سمن‌ها، مشاركت جوامع محلی و مدیران مراكز گردشگری به زودی شاهد بهبود روند جمعیتی آن در زیستگاه‌های از دست رفته باشیم.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262965 ساعت خبر : 12:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262965
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات