ژیلا؛ امید به رهایی از گذرگاهی موهوم

ژیلا؛ امید به رهایی از گذرگاهی موهوم

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی خرافه و ایمان به دست‌های ناپیدا از آن دسته موضوعاتی است که تصدیق یا تکذیب آن از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و هرکس با بینش و نوع تعالیم گذشتگان خود به نوعی خاص با آن برخورد می‌کند، اما آنچه در میان همه روی‌آورندگان به این سلوک مشابه است، قطع امید از دنیای واقعی و رسیدن به ناامیدی محض می‌باشد. فیلم کوتاه ژیلا درصدد نمایش نوعی از این تلاش، برای رسیدن به مقصودی است که در واقعیت ناشدنی به حساب می‌آید.

فیلم کوتاه ژیلا به کارگردانی کریم لک‌زاده در سال ۱۳۹۵ ساخته و در ژانر فیلم کوتاه و داستانی می‌باشد.

کریم لک‌زاده متولد ۳۱ تیر ۱۳۶۵در شیراز، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است که دارای دیپلم تئاتر از هنرستان نمایش و هم‌چنین در رشته کارگردانی تلویزیون از دانشگاه صدا و سیما فارغ‌التحصیل شده‌ است.

از آثار کوتاه او می‌توان به صبح کنار جاده، غم‌ها و غریزه‌ها، قمارباز، جنایت و مکافات، ژیلا و … اشاره کرد.

ژیلا

ژیلا داستان زندگی دو خواهری است که مادرزاد دچار نقصی در ظاهراند و همین مساله موضوع اصلی فیلم کریم‌ لک‌زاده به شمار می‌رود.

این اثر در مدت زمانی کوتاه درصدد نمایش راهی از میان هزاران طریق است که برخی با اعتقاد و برخی بالاجبار برای رسیدن به خواسته دنیایی خود پیش می‌گیرند گرچه، عقل و منطق آنان را برحذر می‌دارد.

فیلم ژیلا تنها دارای سه کاراکتر است اما همین معدود شخصیت‌ها به خوبی نمایانگر سه نوع دیدگاه و جهان‌بینی نسبت جهان پیرامون خویش‌اند.

از دیگر نکات کاربردی در ساخت فیلم، استفاده از تاریکی و پیش بردن قصه در فضایی متفاوت است که ذهن بیننده را به سمت پایانی خارق‌العاده سوق می‌دهد اما در واقعیت آنچه رقم می‌خورد بسیار ساده‌تر از آن است.

فیلم کوتاه ژیلا گرچه دست روی موضوعی جالب توجه( خرافه‌پرستی) گذاشته اما سیر اتفاقات و کنش شخصیت‌ها آنقدرها هم با موضوع همسو نیست و احساس دلهره و هیجان را به مخاطب القا نمی‌کند.

اما مهمترین نکته کلیدی این فیلم، مضمون جای گرفته در پایان‌بندی آن است که در کُنه خود تمام مسیر قصه را نقض می‌کند و نشان می‌دهد شخصیتی که درصدد کمک به این دو خواهر است ناجی آنان نبوده، بلکه از ابتدا خود نیاز مبرم به یک منجی داشته است.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262413 ساعت خبر : 9:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262413
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات