گونه های مهاجم را بشناسیم و به طبیعت راه ندهیم

گونه های مهاجم را به طبیعت راه ندهیم

به گزارش گلونی گونه‌های مهاجم موجودات زنده‌ای هستند که خارج از محدوده زیستی خود در کره زمین زندگی می‌کنند و با ورود به زادبوم دیگر، نظم موجود در آن سیستم را به هم می‌ریزند و باعث خسارت‌های اقتصادی و محیط زیستی به آن منطقه می‌شوند.

این گونه‌ها غالباً رشد سریعی در زاد و ولد دارند و در خصوص حیوانات اصطلاحاً همه‌چیزخوار هستند، در نزدیکی محیط زندگی انسان‌ها زندگی می‌کنند و در برابر شرایط سخت محیط زیستی مقاومت بالایی دارند.

یکی از نکات مهم این گونه‌ها هنگام ورود به زادبودم جدید، آسیب زدن به رشد و زایش گونه‌های طبیعی آن منطقه است.

آنها با بر هم زدن زنجیره غذایی در یک اکوسیستم و گرفتن توان رقابت برای بقا میان سایر موجودات، آن هم در محیطی که از ابتدا به آن تعلق نداشتند، تکثیر می‌شوند و خسارت‌های اقتصادی به اکوسیستم وارد می‌کنند.

صحبت‌های ایمان ابراهیمی درباره گونه‌های مهاجم را از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

در ایران نیز گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری هستند که از طریق خرید و فروش حیوانات و گیاهان با سایر کشورها، به داخل کشور منتقل می‌شوند.

به طور مثال مرغ مینا و یا ماهی‌های قرمز، از گونه‌های جانوری هستند که با خرید و فروش وارد اکوسیستم طبیعی مناطق ایران شده‌اند و افراد با رهاسازی آنها در طبیعت، رشد و تکثیر آنها را تسریع بخشیده و باعث از بین رفتن سایر موجودات بومی می‌شوند.

گونه‌های مهاجم تا امروز عامل مستقیم انقراض حداقل ۱۲۶ گونه جانوری در سراسر دنیا بوده‌اند.

شاید ما نتوانیم جلوی بسیاری از آلودگی‌های زیست محیطی در سطح وسیع را بگیریم، اما با شناختن گونه‌های مهاجم، نخریدن و رها نکردن آنها در طبیعت می‌توانیم به بهبود اکوسیستم کمک کنیم.

امضای کارزار درخواست احیای مرداب هسل

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 261631 ساعت خبر : 10:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=261631
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات