گلونی

علی ضیا: انتخاب چهره مردمی ارزش جنگیدن را دارد

علی ضیا: انتخاب چهره مردمی ارزش جنگیدن را دارد

علی ضیا: انتخاب چهره مردمی ارزش جنگیدن را دارد

علی ضیا: انتخاب چهره مردمی ارزش جنگیدن را دارد

علی ضیا در نشست خبری طرح انتخاب چهره مردمی سال که پیش از ظهر امروز یکشنبه 8 اسفند در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، تاکید کرد: «انتخاب چهره مردمی» ارزش جنگیدن را دارد.

به گزارش گلونی در این نشست، علی ضیا مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «فرمول یک» که متولی برگزاری طرح انتخاب چهره مردمی سال است با ابراز خرسندی از همراهی رسانه‌ها با این طرح گفت: «امیدوارم این همراهی و همکلامی امسال هم به اتفاقات خوبی منجر شود.

دو سال پیش و زمانی که ما به طراحی این برنامه فکر کردیم، می‌دانستیم که موانع و سختی‌های پیش‌رو داریم. از جمله این که انتخاب چهره مردمی در قالب یک برنامه تلویزیونی کار تازه‌ ای است و نمونه خارجی ندارد و از سوی دیگر ذائقه و نگاه مردم هم ممکن است از آن استقبال نکند.»

چهره‌هایی که حتی حاضر به تبلیغ برای خودشان هم نیستند

وی اظهار کرد: «نکته دیگر این بود که تقریباً همه نامزدهای انتخاب چهره سال حاضر نبودند برای انتخاب خودشان تبلیغ کنند. من خاطرم هست یک روز از آقای اسماعیل آذری‌‍‌نژاد که یکی از برگزیدگان ما بود خواستم که لااقل یک استوری از فعالیت‌هایش و این که در این طرح نامزد شده در صفحه شخصی خودش بگذارد.

صفحه‌ای که اتفاقاً دنبال‌کننده میلیونی هم نداشت و شاید دو هزار دنبال کننده داشت؛ ایشان خیلی ناراحت شد و گفت من هرگز این کار را نمی‌کنم»

ضیا افزود: «شاید اگر من در برنامه‌ای مشابه باشم که نیاز به تبلیغ دارد به  دوستان رسانه‌ای خودم  زنگ بزنم و از آن ها بخواهم خبر حضور من را استوری کنند.

من آن جا بود که فهمیدم روحیات این‌گونه افراد چقدر با روحیه غالب جامعه متفاوت است. ما با عزیزان زحمتکشی مواجه هستیم که مردم آنها را نمی‌شناسند و خودشان هم به خاطر خضوع و فروتنی برای شناخته‌شدن تلاشی نمی‌کنند و این کار ما را سخت می‌کند.»

انتخاب چهره مردمی ارزشش را دارد که به خاطرش تلاش کنیم و بجنگیم

مجری برنامه «فرمول یک» یادآور شد: «شاید مهم‌ترین کاری که من می‌توانم در زندگی خودم بکنم این باشد که چهره‌هایی را که بدون هیچ چشمداشتی به فکر کمک به همنوع هستند، بی ادعا از جان و مالشان گذشتند و در گذشته و اکنون برای ایران جنگیدند معرفی کنم.

من بارها به همکارانم در «فرمول یک» گفته‌ام که شاید انتخاب چهره مردمی در تلویزیون دیده نشود و مردم هم از آن استقبال نکنند، اما واقعاً ارزشش را دارد که به خاطرش تلاش کنیم و بجنگیم.»

وی درباره چگونگی کشف سوژه‌ها و راستی آزمایی آنها توضیح داد: «ما یک گروه تحقیق داریم که هم در تهران و هم در شهرستان‌ها فعال است و سال‌ها است با آنها کار می‌کنیم. اغلب اعضای آن را هم خبرنگاران سرویس‌های اجتماعی در خبرگزاری ها و مطبوعات تشکیل می‌دهند.

راستی‌آزمایی سوژه‌های چهره مردمی در چند مرحله اتفاق می افتد. گاهی با خبرنگاران و مدیران استانی صدا و سیما در آن منطقه‌ای که سوژه‌ها فعالیت می‌کنند ارتباط می‌گیریم؛ ضمن این که  با بخش عمده‌ای از آنها به صورت حضوری صحبت کردیم و در این روند تعدادی از افراد کنار گذاشته شدند، چون احساس کردیم که ممکن است با اهداف و معیارهای این طرح همخوانی نداشته باشند.»

شاید چون «فرمول یک» در تحویل سال پربیننده ترین برنامه تاریخ شبکه یک شد یک سال برنامه نداشتم!

ضیا درباره غیبت یک‌ساله خود از آنتن تلویزیون نیز تاکید کرد: «در دوران فعالیت رسانه‌ای من، برای اولین بار است که از یک عید نوروز تا نوروز بعدی برنامه نداشته‌ام.

شاید به این خاطر باشد که به گواه آمار، «فرمول یک» پربیننده‌ترین  برنامه تاریخ شبکه یک سیما بود! (با خنده) واقعیت این است که هیچ‌گاه مشکلی بین من و مدیران شبکه یک سیما وجود نداشته است ما اوایل تابستان امسال طرح برنامه را به مدیران شبکه ارائه کردیم و خود من جلساتی با آقای زین‌العابدین مدیر محترم شبکه یک سیما داشتم و این ارتباط همچنان حفظ شده است، اما بالاخره گاهی اتفاقاتی می‌افتد و بوروکراسی حاکم بر سازمان صدا و سیما کارها را کند می‌کند.

خدا راشکر الان هم رابطه من با ایشان خوب است وآقای زین العابدین هم به من لطف دارد.»

ماجرای بازدید 9 میلیونی یکی از ویدئوهای برنامه اینستاگرامی «با ضیا»

این مجری تلویزیون درباره تجربه  اجرای برنامه در فضای مجازی تصریح کرد: «همیشه سعی کردم که خودم را در چالش‌های جدیدی برای اجرای برنامه قرار بدهم.

حضور من در فضای مجازی هم در همین راستا بود که به لطف خدا به نظر خودم موفق بود.

مثلاً ویدئویی از حضور آقای حیاتی گوینده اخبار در صفحه یکی از دوستان با 4 هزار دنبال‌کننده بیش از 9 میلیون بازدید خورد که رقم عجیبی بود و همین تأثیرگذاری این فضای جدید را اثبات می‌کرد.»

شاید روزی برای وی او دی ها برنامه سازی کنم

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است شاهد حضور او در شبکه نمایش خانگی باشیم، گفت: «سال گذشته با مدیران وی او دی ها درباره برنامه سازی و نه اجرا صحبتی داشتم اما امسال نه.

ولی به هر حال برنامه‌سازی شغل من است و ممکن است در کشورم در فضاهای مختلف برنامه بسازم اما تلویزیون را به عنوان خانه‌ام انتخاب کرده‌ام و امیدوارم تا جان در بدن دارم در تلویزیون اجرا کنم.»

فقط مجریان یا تلویزیون در تغییر ذائقه مردم موثر نبوده

وی درباره تنزل ذائقه مردمی و علاقمندی به سلبریتی ها و اینفلوئنسرها و اینکه تلویزیون در این فرایند چه نقشی دارد نیز اظهار کرد: «من این نگاه را ندارم که مجریان و تلویزیون ذائقه مردم را تغییر داده‌اند. عوامل بسیاری در این موضوع نقش دارند.

حتی مشکلات اقتصادی و تغییرات اجتماعی یا اینستاگرام هم در این تغییر ذائقه تأثیرگذار است. نمی‌توانیم جداگانه سهمی برای اینها قائل شویم. اینها عواملی درهم‌تنیده هستند. خلاصه اینکه این بلاها را منِ مجری تلویزیون سر مردم درنیاوردم! همه می‌دانیم مشکلاتی در جامعه است که باعث می‌شود ذائقه مردم تغییر کند.»

از انتخاب بانوی بلوچ به عنوان چهره مردمی تا ساخت مدرسه برای دخترها

ضیا درباره استقبال خانم‌ها از طرح انتخاب چهره مردمی علی رغم محدودیت ها و طرز تفکری که در برخی نقاط ایران درباره فعالیت‌های زنان وجود دارد، گفت: «همین که بخش عمده‌ای از نامزدهای انتخاب چهره مردمی از بین خانم‌ها هستند، نشان‌دهنده تأثیر این برنامه بر این قشر از جامعه است.

مثلاً یکی از نامزدهای طرح در دو سال پیش، زیبا عزیزی از اهالی قصر قند در استان سیستان و بلوچستان بودند که در برنامه ما گفتند دختران این منطقه به خاطر نگاه فرهنگی و فاصله مدرسه از ششم ابتدایی به بعد ترک تحصیل می‌کنند.

به لطف خدا و کمک خیرین ما یک مدرسه شبانه‌روزی را به نام برنامه «فرمول یک» ساختیم و اکنون هم لوازم‌التحریر، کفش و پوشاک اهدایی خیرین را به دانش‌آموزان این مدرسه ارسال می‌کنیم.

امسال هم چهار نفر از 10 منتخب چهره مردمی سال از بین خانم‌ها هستند. این طرح یک برنامه دارای دغدغه اجتماعی و متفاوت از ذائقه مردم است و چند سالی طول می‌کشد تا تأثیرگذاری آن مشخص شود.»

آغاز پخش ویژه برنامه انتخاب چهره سال از 22 اسفند 1400 تا تحویل سال 1401

تهیه‌کننده برنامه «فرمول یک» درباره پخش این برنامه در هفته پایانی اسفند ماه نیز گفت: «ویژه برنامه تحویل سال «فرمول یک» از 22 اسفند هر شب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و در طول هشت شب در کنار این 10 برگزیده مردمی، هنرمندان و ورزشکارانی که غالباً خودشان فعالیت اجتماعی دارند نیز مهمان برنامه هستند.»

اگر باز هم در تلویزیون باشم بعد از عید فطر خواهد بود

علی ضیا درباره ادامه برنامه فرمول یک در سال 1401 نیز گفت: «راستش را بخواهید اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. آقای زین‌العابدین نظرشان این بود که برنامه با همین محوریت معرفی چهره‌های برگزیده ادامه پیدا کند اما من احساس می‌کنم باید قالب جدیدی داشته باشد. به‌هرحال هر اتفاقی بیفتد بعد از عید سعید فطر خواهد بود.»

وی افزود: «با معرفی چهره‌های مردمی که فعالیت‌های عام‌المنفعه در حوزه‌های مختلف دارند، مردم بهتر می‌توانندخوبی‌های جامعه را از بدی‌ها تفکیک کرده و به این نتیجه برسند که هنوز هم انسان‌های درستکار و نوع‌دوست در اطراف آنها زیست می‌کنند.

ما همیشه از قدیم در محلات بزرگ‌تری داشتیم که الگو بود و همه فعالیت‌های جمعی یک محله حول او انجام می‌شد اما الان این بزرگ‌ترها نیستند یا کمتر شده‌اند.»

اولویت ما حفاظت از آرای مردمی است

ضیا درباره ضرورت صیانت از آرای مردمی و عدم تکرار آنچه در جشنواره فیلم فجر برای این بخش افتاد نیز گفت: «این اتفاقی است که شاید برای ما هم رخ دهد. از آنجایی که نظر مردم برای ما به‌شدت مهم است، سازوکار انتخاب برگزیدگان را فعلاً اعلام نمی‌کنیم چرا که به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز داریم.

چه‌بسا اگر به اطمینان لازم نرسیم، این بخش منتفی شود و 10 نفر را به عنوان برگزیدگان اعلام کنیم، چرا که بدون تعارف، اعتقاد قلبی ما این است که همه این عزیزان برنده هستند. به خاطر همین است که به جای هیئت داوران، «هیئت انتخاب» داریم. اولویت ما حفاظت از آرای مردمی است.»

«فرمول یک» با کمترین برآورد نسبت به برنامه‌های مشابه تولید شده

وی درباره بودجه این طرح تلویزیونی نیز گفت: «در برنامه‌سازی باید حتماً هزینه‌ها را مدیریت کنید. شاید جالب باشد بدانید هنوز برای این برنامه حامی مالی نداریم و باید هزینه ها را مدیریت کنیم.

حتی بخشی از کارها را تهاتری جلو می بریم. هنر من باید این باشد که نسبت به بودجه ای که درنظر گرفته میشود برنامه خوبی بسازم و خدارا شکر که در این سالها «فرمول یک» با کمترین برآورد نسبت به برنامه های مشابه تولید شده است.»

در ادامه بیانیه هیئت انتخاب چهره مردمی سال توسط گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون و سخنگو این هیئت قرائت شد.

قرائت بیانیه هیئت انتخاب توسط گلاره عباسی سخنگوی این هیئت

عباسی که به دلیل ظن ابتلا به کرونا، موفق به حضور در جلسه نشده و به صورت تلفنی با خبرنگاران سخن می گفت، بیان کرد: «ما در طرح چهره‌ مردمی ایران شنوای روایت‌هایی به وسعت ایران از مردمی بودیم که برای مردم این سرزمین از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و ذره‌ذره از وجودشان را برای ارتقای فرهنگ ایران به‌کار بستند؛ از کسانی که جان خود را به‌خطر می‌اندازنند تا جان هموطنانشان را نجات دهند تا پزشکان و پرستارانی که در دوران کرونا در مواجهه با خطر از پای ننشستند، از کسانی که خود را وقف کودکان بیمار یا نیازمند می‌کنند تا کسانی که برای حفاظت از محیط زیست از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. کسانی که همگی از جنس ما هستند و گره‌ای از کار مردم باز می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «دوربین بسیاری از رسانه‌ها به تصاویر این افراد بدهکارند و حالا زمان آن فرارسیده که دوربین‌ها را به سمت آن‌ها بچرخانیم. کار خیر و خدمت به هم‌نوع قابل ارزش‌گذاری نیست اما ما برای ساده‌شدن فرایند انتخاب این مسئولیت خطیر را پذیرفتیم.

هیات انتخاب برنامه‌ «فرمول یک» با حضور جمعی از فعالین فرهنگ، هنر، ورزش و سیاست پس از بحث و جمع‌بندی فراوان فعالیت 10 نفر از چهره‌های مردمی را شایسته حضور در مرحله‌ نهایی چهره‌ مردمی ایران می‌داند.  من، گلاره عباسی به‌نمایندگی از افراد حاضر در هیات انتخاب برنامه‌ی فرمول یک اسامی این ده نفر را به‌ترتیب حروف الفبا برای شما قرائت می‌کنم:

۱. اکبر رجبی

موسس مجموعه «طلوع بی‌نشان‌ها» که نزدیک به دو دهه است فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی برای اقشار آسیب‌دیده‌ ازجمله بی‌خانمان‌ها انجام داده است. او و همکارانش حامی تخصصی افراد درگیر با معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی هستند.

آن‌ها علاوه بر کمک و درمان به بازگرداندن موثر این افراد به‌جامعه با تاثیر نگرش و یادآوری مسوولیت‌های فردی نسبت به آسیب‌دیدگان اجتماعی و مسئله‌ی بی‌خانمانی پایگاهی برای حضور آگاهانه‌ی افراد جامعه ایجاد کرده‌اند.

۲. رقیه رحمانی

زن غیوری از ایران‌زمین که در جدال مرگ‌بار با آتش، ۶ روز به دل ارتفاعات نارک زد تا از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد دربرابر زبانه‌های آتش محافظت کند.

او از سال ۹۶ به‌طور جدی با انجمن سبزگامان گچساران همکاری جدی داشته است و در این راستا فعالیت‌هایی بر أساس برنامه‌ریزی‌های مشخص انجام داده است.

به‌طور مثال کاشت نهال در ذخیره‌گاهی به وسعت چهارده هکتار در امام زاده جعفر شهرستان گچساران یکی از اقدامات گسترده او و همراهانش است.

او سال‌هاست در مهار آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات شرکت می‌کند.

۳.  سروش صلواتیان

پسر طبیعت‌گردی که نزدیک به پنج سال است در حوالی تالاب جازموریان زندگی می‌کند و برای کودکان این منطقه شناسنامه می‌گیرد و مدرسه‌سازی انجام می‌دهد. او هم‌چنین فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان انجام می‌دهد. برای مناطق کم‌برخوردار دستشویی می‌سازد و به‌ارتقای بهداشت در این مناطق کمک کند.

۴. عباس عربی

سردار خون و صلح است. کسی که تابه‌حال باعث رضایت‌گیری از صدها خانواده شده است. او تابه‌حال ۲۵۷ نفر را از چوبه‌ی دار نجات داده و هم‌چنین بیش از ۵ هزار درگیری و نزاع قومی و قبیله‌ای را حل‌وفصل کرده.

او هرسال برای عروس و دامادهای بی‌بضاعت در ایام محرم و رمضان جهیزیه تهیه می‌کند و به حدود ۳۰۰ خانوار بی‌بضاعت و یتیم مواد غذایی کمک می‌کند. سازمان صلح جهانی به‌او دکترای افتخاری اهدا کرده است. 

۵. حسنه عفراوی

زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده است و تابه‌الان برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه‌ی هور اشتغال‌زایی انجام داده. او پس از از آن‌که در ۱۴ سالگی به‌شکل سنتی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند بود، طلاق گرفت.

او تا ۲۱ سالگی کاملا بی‌سواد بود اما ازطریق نهضت سوادآموزی متوجه استعداد خودش شد و درحال حاضر استاد دانشگاه است. او هم‌چنین پنج جلد کتاب چاپ کرده است و تمرکز اصلی او روی تنش هورالعظیم است.

۶. امید قبادی

پزشک متخصصی که سال‌هاست تمرکزش را برروی ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته است و آمار اهدای عضو در کشور را چندبرابر کرده است. او مسئول آموزش تیم رضایت‌گیری برای اهدای عضو است. تاکنون بیش از هزار و پانصد رضایت‌گیری از خانواده‌ها برای اهدای عضو را در کارنامه‌اش دارد.

او فعالیت‌اش برای رضایت‌گیری از خانواده‌ها را از سال ۱۳۸۳ اغاز کرده است. سال ۱۳۸۴ آمار رضایت اهدای عضو در ایران پنج درصد بود ولی امروزه با تلاش او و سفیران اهدای عضو این آمار به هفتاد درصد رسیده است

۷. ثریا مطهرنیا

معلم نمونه کردستانی که تمام توانش را وقف دانش‌آموزان بیمار و بی‌بضاعت منطقه کرده است و شهرت کارش جهانی شده و حالا نامزد دریافت بهترین معلم دنیاست.

نزدیک به سی سال پیش همزمان با ورودش به مدارسی در روستاهای دورافتاده‌ی بیجار، با کودکانی روبرو شد که به خاطر فقر با رنجی ناگفتنی دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

او به آموزش اکتفا نکرد و همچون مادری دلسوز، عشق بی‌کران خود را نثار این دانش‌آموزان کرد، دانش‌آموزانی که امروز شمارشان از هزار نفر گذر کرده است.

۸. حسین موسوی

روحانی مسجد شهر واوان که سال‌هاست در این منطقه به فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌پردازد و برای جوانان کارآفرینی می‌کند. سید حسین موسوی در زمینه‌‌های مختلف به‌خوصوص اشتغال‌زایی برای جوانان به مردم خدمت‌رسانی کرده است.

او همچنین در در دوران کرونا با کمک ورزشکاران ملی‌پوش ۶۰ هزار وعده‌ غذای گرم در ماه رمضان برای محرومان فراهم کرده است. در زمینه فرهنگی در تدوین کتاب و پویش کتاب خوانی فعالیت کرده است.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به کاشت چندهزار نهالی زیتون، جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت، کمک‌رسانی در زلزله کرمانشاه، تاسیس فروشگاه خانه‌ی مهر و تولیدات ملی، تاسیس واحد دامداری و پرورش مرغ و بوقلمون در جهت اشتغال‌زایی و تاسیس باشگاه ورزشی می توان اشاره کرد.

۹. نقی میرزایی

نیکوکار قزوینی که سال‌هاست تمام توان خود را به‌کار بسته تا خیریه‌ای به‌نام بنیان ازدواج را تاسیس کند. او تاکنون برای یازده هزارتا دختر جهیزیه کامل تهیه کرده که از این بین به سه هزار نفر وام برای کمک هزینه ازدواج داده است.

۱۰. شرمین نادری

نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازد.

درجهت ادای مسئولیت اجتماعی به تجهیز و ساخت کتابخانه‌ها و مدارس در سیستان و بلوچستان کمک می‌کند و برای استارتاپ روستاتیش و جهت کمک به توسعه روستایی و همراهی با فروش محصولات روستایی قصه‌های روستایی می‌نویسد و می‌خواند.

در ضمن مجموعه‌ای شش‌جلدی از کتاب‌های تاریخی برای کودک و نوجوان در نشر هوپا و کتاب مرگامرگی را در نشر بان در انتظار چاپ دارد.

لازم به یاد آوری است، امسال در هیئت انتخاب  طرح چهره ملی سال علاوه بر گلاره عباسی، محمود انوشه نویسنده ،پژوهشگر و مدرس دانشگاه، بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان، محمد دادکان مدیر ورزشی سابق و استاد دانشگاه، گلاره ناظمی داور فوتسال بانوان و آقایان، رضا پورحسین از مدیران سابق رسانه ملی و استاد دانشگاه، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و علیرضا قزوه شاعر و رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی حضور دارند.»

پایان پیام

جلسه انتخاب چهره مردمی فرمول یک برگزار شد

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل