گلونی

تقدیر از فعالین محیط زیست در هفدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار

تقدیر از فعالین محیط زیست در هفدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار

تقدیر از فعالین محیط زیست در هفدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار

تقدیر از فعالین محیط زیست در هفدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار

در مراسمی که شب گذشته 21 اسفندماه 1400 توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزار شد، 12 تلاشگر و فعال محیط زیست و دو تن از خبرنگاران فقید این حوزه مورد تقدیر قرار گرفتند و تقدیر از فعالین محیط زیست صورت گرفت.

به گزارش گلونی جایزه دكتر تقی ابتكار به پژوهشگران و تلاشگران عرصه حفاظت از محیط زیست كشور که توسط خانواده آن زنده یاد از سال 1380 پس از درگذشت وی آغاز شد، تا سال 1384 در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که مرحوم دکتر تقی ابتکار عضو پیوسته آن بود به انجام رسید. سپس  با تاسیس مركزغیردولتی صلح و محیط زیست، برگزاری مراسم جزو فعالیت‌های مرکز قرار گرفت که در مجموع بیست و یکمین دوره و توسط مرکز صلح و محیط زیست هفدهمین دوره آن 21 اسفند 1400 برگزار شد.

تقدیر از فعالین محیط زیست برای جایزه دکتر تقی ابتکار

هیات داوران این جایزه متشكل از متخصصین و برخی از اعضای هیات مدیره مركز در اوایل اسفند ماه طی جلساتی پرونده‌های رسیده از سوی پاسخ دهندگان به فراخوان جایزه را براساس شاخص‌های مندرج در فراخوان مورد بررسی قرار داد و با آرزوی موفقیت و تشکر از همه عزیزانی که به فراخوان پاسخ مثبت دادند، برگزیدگان هفدهمین دوره را به شرح زیر اعلام کرد:

اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت به جناب آقای دکتر سعید سمنانیان استاد دانشگاه تربیت مدرس به خاطر برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی نظام مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مدارس کشور شامل كنترل سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل، مدیریت پسماند، مدیریت مصرف آب، كنترل سیستم روشنایی، كنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت میزان مصرف كاغذ و اقلام مصرفی، فرهنگسازی و توسعه مدیریت انرژی.

اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت به سرکار خانم دکتر سیمین ناصری استاد تمام دانشگاه تهران و رییس شاخه بین گروهی محیط زیست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی به خاطر یک عمر پژوهش و تدریس  خلاقانه در زمینه محیط زیست و به ویژه «آب» از طریق فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، فعالیت علمی در زمینه کووید19، سردبیری و عضویت در هیات تحریریه 8 مجله علمی داخلی و بین‌المللی، صاحب 300 مقاله و 10 کتاب علمی و عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان.

اعطای جایزه پژوهشگر جوان به سرکار خانم دکتر مریم ایمانی ارانی استاد دانشگاه تربیت مدرس به خاطر طراحی و تولید نرم افزار نقشه‌ آلودگی هوا (ذرات معلق PM2.5 و PM10) با استفاده از تصاویر ماهواره‌‌ای.

اعطای جایزه پژوهشگر جوان به جناب آقای دکتر مهدی مهدی‌نسب به خاطر تالیف دو کتاب با تاکید بر ارزش‌های زیست‌محیطی و ژئوتوریستی تالاب‌های ۱۱گانه پلدختر و کتاب راهنمای شناسایی پرندگان تالابی پلدختر.

اعطای جایزه تلاشگر مردمی‌ به سرکار خانم فروغ بنی‌هاشم به خاطر توانمند‌سازی زنان روستایی و عشایری در تولید محصولات کشاورزی سالم با ملاحظات محیط زیستی نظیر مدیریت منابع آب و حفظ خاک با کنترل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی.

اعطای جایزه تلاشگر مردمی‌ به سرکار خانم مهتا بذرافکن به خاطر انجام طرح تدوین سند اشتغال روستایی برای شناسایی مشاغل سازگار با كم آبی در استان بوشهر، مجری برگزاری رویداد كارآفرینی روستای سبز نوآور با همكاری كمیته امداد امام خمینی در جهت شناسایی ایده‌های كم آب بر و سبز برای راه اندازی اشتغال كم آب بر در روستاها، مجری برگزاری رویداد كارآفرینی «آب» با ایده‌های نو برای سازگاری روستاها با كم آبی و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی بخشی در حوزه‌های یاد شده.

اعطای جایزه تلاشگر مردمی‌به جناب آقای یوسف فرهادی بابادی وکیل مدافع حقوق محیط زیست به خاطر تلاش همه جانبه برای حفاظت از طبیعت منطقه زاگرس به ویژه پشتیبانی کمپین مردمی‌حمایت از زاگرس مهربان و همکاری موثر در جلب مشارکت تشکل‌ها و نیروهای مردمی‌.

اعطای جایزه فعال رسانه‌ای به جناب آقای رضا ساکی فعال حوزه محیط زیست و گردشگری طبیعی به ویژه در جهت حفاظت از منابع طبیعی استان لرستان.

اعطای لوح تقدیر پژوهشگر جوان به سرکار خانم دکتر زینب حزباوی به خاطر ثبت اختراع تولید زغال زیستی متخلخل از پسماند صنایع نیشکر با هدف کاربرد آن در حفاظت آب و خاک و انجام طرح بین المللی مستخرج از ثبت اختراع.

اعطای لوح تقدیر پژوهشگر جوان به سرکار خانم دکتر سکینه شکوهیان به خاطر انجام فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی آب، فاضلاب، پسماند، خاک و ارزیابی ریسک بهداشتی و زیست محیطی آلاینده‌های محیط زیست.

اعطای لوح تقدیر پژوهشگر جوان به جناب آقای حسین فرهادیان به خاطر انجام تحقیق، توسعه، ساخت و تولید محصولات دانش بنیان با رویکرد تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی، صنعتی، بیمارستانی و بازیافت آب در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی،  ثبت اختراع نسل جدید پکیج تصفیه فاضلاب نیلفام جهت تولید پساب با کیفیت خروجی فراتراز استانداردهای زیست محیطی جهت تخلیه به منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و سطحی و مصارف آبیاری، ساخت پکیج‌های نوین تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به روش رشد تلفیقی جهت تولید پساب با کیفیت خروجی برای حفاظت از محیط زیست.

اعطای لوح تقدیر پژوهشگر جوان به جناب آقای مصطفی جعفری به خاطر پایش تغییرات کاربری اراضی ۲ میلیون هکتار از تالاب‌های کشور، تولید تصاویر ارتو از تالاب‌های میانکاله و انزلی با دقت بسیار بالا برای کمک به پایش دقیق منطقه تالابی و گونه‌های گیاهی و تالابی، تولید تصاویر ارتو و مدل 3بعدی بخشی از مناطق جنگل‌های هیرکانی با هدف پایش تغییرات جنگل و شناسایی تعارضات، ایجاد یک سامانه جامع مدیریتی و پایش محیط زیستی به صورت برخط و سامانه گزارش دهی مردمی.

تقدیر از فعالین محیط زیست برای جایزه دکتر تقی ابتکار

همچنین در این مراسم لوح تقدیر هیات داوران به خانواده‌های محترم خبرنگاران فقید زنده‌یاد مهشاد کریمی و زنده‌یاد ریحانه یاسینی به پاسداشت خدمات ارزشمند آن دو عزیز تقدیم و اظهار امیدواری شد که تلاش دلسوزانه‌شان برای حفاظت از سرمایه‌های طبیعی كشور در یاد و خاطره همگان باقی بماند. پدر زنده یاد ریحانه یاسینی نیز به صورت برخط مطالبی را در مورد حادثه تلخ تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران بیان کرد.

دکتر یوسف حجت رییس هیات داوران جایزه دکتر تقی ابتکار از دیگر سخنرانان بود که ضمن قرائت بیانیه این هیات، به بیان خاطراتی از استاد تقی ابتکار پرداخت.

در این مراسم معصومه ابتکار رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست با مروری بر فعالیت‌های علمی و اجرایی مرحوم دکتر تقی ابتکار از جمله پیشنهاد و پافشاری بر اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی، ایستادگی در مقابل انحلال سازمان حفاظت محیط زیست، راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و گازسوز کردن وسایل نقلیه و زمینه‌های دیگری مانند آموزش‌های فنی و حرفه ای و حوزه نانو، گفت: «جهان و کشور ما اکنون در شرایط دشواری به خصوص با توجه به تغییر اقلیم قرار دارد که سبب بیکاری و بی خانمانی گسترده در دنیا شده و نشان داده که میان صلح و محیط زیست پیوندی جدی وجود دارد.»

وی افزود: «این پیوند البته دارای ابعاد درونی نیز هست؛ اینکه انسان ابتدا در درون خود به صلح و آرامش و هم جهتی با عالم خلقت برسد، می‌تواند با دیگران، جامعه و طبیعت به صلح برسد و اینگونه است که خصومت‌ها و درگیری‌ها به جای جنگ می‌تواند به صلح ختم شود؛ اساس و فلسفه کار مرکز صلح و محیط زیست نیز همین است.»

ابتکار با اشاره به اتفاقاتی مانند تجاوز به یک کشور و قدرت نمایی و زیاده خواهی قدرت‌های بزرگ از هر دو سو که آسیب‌های جبران ناپذیرش را مردم و طبیعت تحمل می‌کنند، اظهار امیدواری کرد تلاش‌هایی مانند این مراسم برای ترویج علم و پاسداشت فداکاری‌ها و معرفی حامیان محیط زیست بتواند گامی‌هر چند کوچک در شرایط سخت کنونی و حرکت به سوی صلح و حفظ طبیعت باشد.

وی همچنین از همه دست اندرکاران به ویژه آیت الله مصطفی محقق داماد بخاطر ارسال پیام به مراسم تشکر کرد.

آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد در پیام خود با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید: «هر کسی فرد بیگناهی را بکشد مانند آنست که همه انسان‌ها را کشته و اگر یک انسان را زنده کند گویی همه انسان‌ها را حیات داده»، گفت: «به موجب این آیه مسئولیت انسان‌ها در کره زمین یک مسئولیت جمعی است و هیچکس نمی‌تواند خود را فردی جدای از سایرین بداند.»

وی با تاکید بر اینکه این آیه می‌تواند سر لوحه زندگی مومنین در رابطه با حفظ محیط زیست قرار گیرد، اظهار کرد: «امروز همه ما در مقابل مواهب و عناصر طبیعت مانند هوای پاک مسئولیت داریم  و برای حفظ و حراست از آن باید نهایت سعی و کوشش علمی و عملی را به کار بندیم.»

محقق داماد گفت: «یکی از چهره‌هایی که تمام دوران حیاتش دغدغه هوای پاک را داشت مرحوم دکتر تقی ابتکار رحمت الله علیه بود و پس از وفاتش ضمن اینکه این مراسم تجلیلی است از متفکرین و ارباب قلم و هنر که به نوعی در راه این هدف مقدس تلاش کرده اند، یادی است از آن مرد که؛ سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.»

همچنین در این مراسم ضمن نمایش کلیپی از اقدامات خیریه‌ای متعدد توسط خانواده ابتکار و برزگر در شهر مشهد با هزینه شخصی، آغاز ساخت «مرکز آموزش، حمایت و پیشگیری برای زنان، کودکان و مادران آسیب دیده اجتماعی مشهد» توسط بانو فاطمه برزگر همسر مرحوم دکتر تقی ابتکار و خانواده آن مرحوم، اعلام شد.

پایگاه خبری گلونی برنده مردمی چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران شد

جایزه زنده یاد تقی ابتکار در ۱۴۰۰ به گلونی رسید

جایزه ترویج علم برای پایگاه خبری گلونی

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل