گلونی

مروری بر یک پژوهش؛ مطالعه موردی سیل ۱۳۹۸ لرستان

مروری بر یک پژوهش؛ مطالعه موردی سیل ۱۳۹۸ لرستان

مروری بر یک پژوهش؛ مطالعه موردی سیل ۱۳۹۸ لرستان

مروری بر یک پژوهش؛ مطالعه موردی سیل ۱۳۹۸ لرستان

وبینار ششم سلسله نشست‌های معرفی پژوهش‌های ارتباطات محیط‌ زیست از سوی گروه ارتباطات محیط‌ زیست انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد.

به گزارش گلونی سخنران این وبینار محیط زیستی، سیده انوشه میرمجلسی بود. دکتر هادی خانیکی نیز به عنوان مهمان ویژه و دکتر سیده ثریا موسوی، دبیر این نشست، در جلسه حضور داشتند.

سیل ۱۳۹۸ لرستان

آرشیو وبینارهای تحلیل گفتمان انتقادی مسئله آب ایران

نماشای گلونی را دنبال کنید

برای اطلاعات بیشتر ویدیوی خبر را مشاهده کنید.

به گزارش گلونی هدف این پژوهش بررسی سهم رسانه‌های مشارکتی در تاب ‌آوری است.

این تحقیق به روش کیفی و با استفاده از پنج گروه‌ کانونی انجام شده است که برای تمرکز بیشتر در این مقاله به گروه آسیب‌پذیر اشاره خواهد شد.

در این پژوهش به ادبیات نظری و مفاهیم مرتبط با رسانه‌های مشارکتی، تاب‌آوری، ارتباطات بحران، سرمایه اجتماعی و مولفه‌های حکمرانی مطلوب توجه شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کم‌توجهی به ظرفیت رسانه‌های مشارکتی، ضعف ارتباطات بحران از سوی نهادهای رسمی، بی‌اعتمادی پیشین مردم به نهادهای دولتی، پایین بودن سرمایه اجتماعی و ضعف شاخص‌های حکمرانی مطلوب پیش از بحران، تاثیر بدی بر میزان تاب‌آوری مردم پس از وقوع سیل داشته است.

همچنین رسانه‌های مشارکتی با تکیه بر ارتباطات محلی و مشارکت افراد آسیب‌دیده، تا حدودی توانسته‌اند به حل مشکلات کمک کنند اگرچه گروه‌های آسیب‌پذیر سهم اندکی از این رسانه‌ها داشته‌اند و مشکلات و دغدغه‌های این گروه و شرایط ویژه آنها، در میان تصمیم‌گیری‌های عمومی نادیده گرفته شده است.

گروه ‌های آسیب ‌پذیر در سیل لرستان

کلمات کلیدی: رسانه‌های مشارکتی، تاب‌آوری، ارتباطات بحران، سرمایه اجتماعی، حکمرانی مطلوب، سیلاب، مدیریت یکپارچه سیلاب.

[۱]  این مقاله برگرفته از پایان‌نامه‌ای با عنوان «نقش رسانه‌های مشارکتی در تاب‌آوری جامعه؛ مطالعه موردی سیل لرستان» است که با راهنمایی دکتر خانیکی و مشورت دکتر فرقانی در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.

[۲]  استاد تمام ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

[۳] کارشناس‌ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

این مقاله را در بخش‌های مختلف بخوانید.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

نویسنده: انوشه میرمجلسی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل