دولت بر قیمت بازار شب عید نظارت دارد
به گزارش گلونی اسماعیل قادریفر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، در برنامه جوان ایرانی سلام، درباره تنظیم بازار شب عید گفت: «در تلاش هستیم تا با تنظیم بازار مرغ تخم مرغ و میوه، شب عید خوبی را برای مردم رقم بزنیم.»
وی در پاسخ به این که این سازمان، به صورت تعزیرات عمل میکند و مانع از گرانی کالاها در شب عید میشود، گفت: «خیر. فقط یکی از وظایف ما مربوط به تعزیرات و نظارت بر گران نشدن کالاهاست.
در جایی دیگر، دولت باید ذخیرهای از کالاهای مورد نیاز داشته باشد تا در صورت مداخله قیمت، آن را به بازار عرضه کند و قیمتها تعدیل شود. مثل موضوع برنج که ذخیرههای آن محصول به موقع به بازار تزریق نشد و شاهد گرانی آن هستیم. هر چند که تا کنون با توزیع برنج خارجی، کمی این بازار تعدیل شده و قیمت برنج کاهش یافته است.
اما در خصوص میوه و تخم مرغ و مرغ نیز موضوع همین است. کشور باید بر اساس تولیدی که دارد و عرضهای که از سوی تولیدکنندگان صورت میگیرد، شرایطی را فراهم کند که مصرفکننده هم با حذف واسطههای غیر ضرور و قیمت مناسب آن محصول یا کالا را دریافت کند.
این ابزار مخصوص دولت در زمانی است که در قیمتها آشفتگی به وجود میآید.»
قادریفر با تایید اینکه این سازمان دست واسطهگران را از گران کردن یک محصول کوتاه میکند، گفت: «با کمک رسانهها، کار واسطهگران را آشفته میکنیم تا شرایط به نفع مردم باشد.
البته بزرگترین ناظر ما خود مردم هستند که در شب عید میتوانند کمک کنند تا بازار بهتری در عید نوروز و بعد از آن در ماه رمضان داشته باشیم»
وی در پاسخ به اینکه قبلاً گفته شده، ستاد تنظیم بازار میوه را گران خریده و به بازار تزریق کرده است، گفت: «این موضوع یک اختلاف برداشت در رسانههاست. میوههایی که ما خریدیم، کیفیت بالایی دارند و قیمت پایه آن در حد همان هفت یا هشت هزار تومان بوده است.
اما مثلا برای کالایی مثل سیب که فصل برداشت آن در شهریور بوده است، هزینههایی برای نگهداری قیمت ثابت آن و رساندن به بازار شب عید وجود دارد.
در نهایت به گونهای اعلام شد که بسیاری فکر کردند، دولت از ابتدا میوه را با قیمت بالاتر خریده و به بازار عرضه میکند اما آن قیمت، بهای تمام شده میوهای است که با قیمت پایه خریداری و هزینه نگهداری آن محاسبه شده است.
اگر در بازار شب عید که قرار است این میوهها با قیمت تعیین شده به بازار عرضه شوند، بررسی کنیم شاهد فروش این محصولات با قیمتهای بالاتر هستیم که با مداخله دولت، این قیمتها تعدیل خواهند شد.»
وی درباره سایت بازرگام توضیح داد: «یکی از کارهایی که همه کشورها برای نظارت انجام میدهند این است که با عرضه اینترنتی و هوشمند قیمتها را کنترل میکنند.
«تحویل هوشمند اینترنتی» ابزاری برای حفظ بازار است. اکنون فراوانی کالاها زیاد بوده و تنوع قیمتها هم به تبع آن زیاد است.
ابزارهای توزیع هوشمند توزیع به ما نشان میدهند که قیمتهای ثابت کدام است.
بنابراین با استفاده از ابزار توزیع هوشمند که بازرگام یکی از آنهاست، هم توزیع اینترنتی هوشمند درب منزل انجام داده و هم قیمت واقعی محصول را به مصرف کننده اطلاع میدهیم.
این ابزار هوشمند یکی از ابزار مداخله دولت برای کنترل قیمتهای مصوب در بازار است.»
پایان پیام
ایرانیها چه دغدغههایی دارند؟
اینجا را ببینید