درخواست حفظ و احیای ساختمان تاریخی ریسباف اصفهان

درخواست حفظ و احیای ساختمان تاریخی ریسباف اصفهان

به گزارش گلونی کارزاری تحت عنوان درخواست حفظ و احیای ساختمان تاریخی ریسباف اصفهان در حال برگزاری است.

قبل از پرداختن به موضوع درخواست خوب است بدانید که اصفهان که در کشورمان ملقب به نصف جهان است علاوه بر بناهای تاریخی مربوط به دوره صفوی در اطراف میدان نقش جهان، ابنیه و آثار تاریخی پرشمار دیگری را نیز در خود جای داده است که کارخانه ریسباف یکی از این بناهاست که در واقع تنها کارخانه باقی مانده از مجموع ۹ کارخانه تاریخی پارچه‌بافی در اصفهان است.

کارخانه ریسباف در زمینی به مساحت بیش از ۶۹ هزار متر مربع در خیابان چهارباغ بالا در سال ۱۳۱۱ احداث شد. بعد از تعطیلی‌های مداوم و بازگشایی دوباره ریسباف و در نهایت روند نزولی فعالیت و سود رسانی‌اش، بانک ملی ایران صاحب این بنای تاریخی شد.

در این درخواست آمده است که این کارخانه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی در ایران به ثبت رسید. اما با این وجود سال‌هاست که بی‌استفاده و متروکه رها شده و درهای آن به روی مردم بسته شده است. از سال ۹۳ زمزمه‌هایی برای تبدیل این کارخانه به موزه منطقه‌ای شنیده شد. استاندار و شهردار وقت اصفهان در آن زمان پیگیر این موضوع بودند اما با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بحث تغییر مالکیت این کارخانه رسمی و جدی شد.

از اواخر سال ۹۵ شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی با بانک ملی وارد تعامل شد و دبیرخانه احیا و بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف آغاز به کار کرد.

اما با تغییر وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری، کار دبیرخانه ادامه پیدا نکرد و موضوع تغییر مالکیت کارخانه و احیای آن با کاربری فرهنگی هنری بی‌سرانجام ماند.

در این روزها ریسباف همچنان متروکه و رو به ویرانی است و خطر نابودی و تخریب همیشگی آن را تهدید می‌کند. از طرفی برای اصفهان به عنوان شهری تاریخ‌دار که به پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام هم مشهور است اما از فضاهای درخور فرهنگی مانند یک موزه و مرکز بزرگ فرهنگی هنری که از استانداردهای طراحی جهانی برخوردار نیست، احیای این ساختمان با مساحت فوق‌العاده و مرکزیت شهری مناسب، یک ضرورت به حساب می‌آید.

این درخواست در سایت کارزار خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار اصفهان ارائه شده است. امید که با ورود هر چه سریع‌تر به موضوع مطروح، بستر زندگی دوباره و مرمت این ساختمان تاریخی، رفع خطر تخریب و احیای مجدد آن با کاربری فرهنگی هنری ایجاد شود.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263216 ساعت خبر : 12:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263216
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات