درخواست ثبت کارخانه ابریشم کشی رشت در آثار میراث فرهنگی گیلان

به گزارش گلونی کارزاری تحت عنوان درخواست ثبت کارخانه ابریشم کشی رشت در آثار میراث فرهنگی گیلان و جلوگیری از فروش آن در حال برگزاری است.

این روزها در سایت کارزار مردم شهر رشت و استان گیلان از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست دارند تا مسئولان متصدی امور جهت جلوگیری از تخریب کارخانه ابریشم‌کشی شهر رشت، واقع در امین‌الضرب با بیش از ۱۵۰ سال قدمت و ثبت آن در آثار میراث فرهنگی و بومی استان که نمادی از صنعت ابریشم کشور است اقدامات لازم را به صورت عملی انجام دهند.

باغ و ساختمان تاریخی کارخانه ابریشم‌کشی رشت که این روزها در معرض فروش و تخریب قرار گرفته، هنوز به ثبت ملی میراث فرهنگی نرسیده است.

این کارخانه قدیمی که به گفته فعالان میراث فرهنگی در باغی به وسعت سه هکتار واقع شده و از اولین کارخانه‌های ابریشم‌کشی گیلان است که توسط محمدحسین امین‌الضرب در دوره قاجاریه و در محله لب‌آب رشت احداث شد. اکنون خبرهایی مبنی بر قطع درختان کهنسال، فروش باغ و تخریب ساختمان تاریخی درون آن به گوش می‌رسد.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان، این بنای تاریخی هنوز به ثبت میراث ملی نرسیده است. این در حالی است که از مالکین فعلی باغ و ساختمان تاریخی آن اطلاعاتی در دست نیست. گویا باغ و ساختمان موجود در آن دارای مالکیت شخصی است که به دلایل مختلف تاکنون ثبت ملی شامل حال این بنا نشده است.

ساختمان تاریخی کارخانه ابریشم‌کشی رشت در محوطه «اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان» واقع شده است.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید