گلونی

حمله روسیه به اوکراین از منظر حقوق بین الملل

حمله روسیه به اوکراین از منظر حقوق بین الملل

حمله روسیه به اوکراین از منظر حقوق بین الملل

حمله روسیه به اوکراین از منظر حقوق بین الملل

به گزارش گلونی محمدعلی بهمنی قاجار وکیل دادگستری، دکترای حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران، پژوهشگر تاریخ در کانال تلگرامش نوشت:

«تجاوز روسیه به اوکراین از منظر حقوق بین‌الملل نقض فاحش و بارز اصل منع توسل به زور و تجاوزی آشکار و جنایتی بین‌المللی است.

در صورت الحاق مناطقی از اوکراین به خاک روسیه نیز، چنین اقدامی نقض اصل احترام به تمامیت ارضی کشورها و اصل منع تملک سرزمین به زور است.

بنابراین حوادث اوکراین را می‌توان کلکسیونی از نقض قواعد آمره حقوق بین‌الملل دانست، همگی کشورها مکلف هستند از شناسایی آثار این تجاوز و یا هرگونه همکاری با متجاوز خودداری کرده و تجاوز مذکور را محکوم نمایند.

شورای امنیت قادر به برخورد علیه این تجاوز نخواهد بود، اما مجمع عمومی ملل متحد می‌تواند با استفاده از ساز و کار قطعنامه اتحاد برای صلح واکنش نشان دهد، اوکراین می‌تواند بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد از خود دفاع نماید و سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی همچون ناتو نیز می‌توانند براساس همین ماده ۵۱ منشور ملل متحد در قالب دفاع دسته‌جمعی از اوکراین در برابر تجاوز روسیه دفاع نمایند.

با حمله روسیه به اوکراین، موقعیت ترکیه و رژیم باکو و گرجستان متزلزل خواهد شد و اوضاع به کام ارمنستان می‌گردد».

گفتنی است در ساعات گذشته با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر حمله به شرق اوکراین، جنگ روسیه و اوکراین آغاز شده است.

همچنین بخوانید:

روسیه از اوکراین و چین از تایوان چه می‌خواهد؟

چرا روسیه تشنه آب گرم است

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل