حکم تجدیدنظر؛ نمایی از تجدید باور یک مادر

حکم تجدیدنظر؛ نمایی از تجدید باور یک مادر

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی انسان‌های زیادی در طول زندگی هر فرد، ایفاگر نقش‌های کوتاه و بلندی خواهند بود که اثر هر حضور تا سالیان دراز در قلب زندگی ‌آدمی حک خواهد شد. در بین تمام نقش‌ها اما، نقش مادر همیشه حیات‌بخشِ موجودی از خود بوده است که پس از تحمل نه ماه از طریق او به این جهان پای گذاشته و دنیای جدیدی را تجربه می‌کند. حکم تجدیدنظر با شکستن چنین ذهنیت و باوری در مخاطب، درصدد نمایش تجدیدباور یک مادر، از به وجود آوردن فرزند خود است.

فیلم حکم تجدید نظر به کارگردانی محمد امین کریم پور و نویسندگی رضا کریمی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی است. در این فیلم ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان، احسان امانی، مجید یلان و آرش عدل پرور به هنرمندی پرداخته‌اند.

محمد امین کریم پور متولد سال ۱۳۷۳ در تهران، بازیگر و کارگردانی است که فعالیت خود را از ساخت کلیپ‌های طنز اینستاگرامی شروع کرده و حکم تجدیدنظر اولین تجربه کارگردانی سینما، برای اوست.

حکم تجدیدنظر

موضوع فیلم حکم تجدیدنظر همچون آثار بی‌شمارِ دیگر در سینمای ایران، قصاص و تلاش در جهت جلب رضایت خانواده مقتول است، موضوعی به شدت نخ‌نما و تکراری که برای پرداختن به آن نیاز به تمایزی فاحش با آثار قبلی است تا بتوان اثری متفاوت خلق کرد.

قصه حکم تجدیدنظر با صحنه‌ای تکان‌دهنده اعدام، از طریق استفاده از تکنیک دوربین روی دست برای ایجاد دلهره و ترس در مخاطب شروع و اینچنین کل محتوای اثر در همان لحظات ابتدایی لو می‌رود.

در نوع نگاه نویسنده این اثر به موضوع اعدام هیچ تازگی و ابداعی دیده نشده و می‌توان گفت به جز دو غافلگیری که آن هم در پایان فیلم گنجانده شده است، تمام فیلم در کش و قوس گرفتن رضایت از خانواده مقتول می‌گذرد.

حکم تجدیدنظر با وجود این معایب اما، از محاسنی نیز برخوردار است که از جمله آنان می‌توان به غافلگیری‌های فکر شده و همچنین پایان‌بندی به شدت تاثیرگذار و متفاوت فیلم اشاره کرد که در نوع خود تمام ضعف‌های از ابتدا تا آخر قصه را یکجا از ذهن مخاطب پاک و به گونه‌ای دیگر در ذهن او حک می‌کند.

حضور ژاله صامتی در این اثر از دیگر نکات مثبت آن به شمار می‌رود که بیننده را برای انتخاب و تماشای فیلم ترغیب کرده اما انتخاب آرش عدل‌پرور برای بازی در نقش قاتل انتخاب درستی نبوده است.

مسیح و آرش عدل‌پرور یک گروه موسیقی ایرانی در سبک پاپ و آر اند بی و  رپ هستند که حالا آرش عدل پرور همچون خوانندگانی دیگر به عرصه سینما راه یافته اما این حضور خاص و جالب توجه نبوده است!

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو  یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263283 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263283
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات