نه به انتقال آب به بالادست رودخانه کارواندر یا دامن ایرانشهر

نه به انتقال آب به بالادست رودخانه کارواندر یا دامن ایرانشهر

به گزارش گلونی کارزاری مبنی بر نه به انتقال آب به بالادست رودخانه کارواندر یا دامن ایرانشهر در حال برگزاری است.

رودخانه کارواندر در استان سیستان و بلوچستان از شعبات اصلى رودخانه بمپور به شمار می‌رود که تا روستاى کارواندر، در بر دارنده آب جارى دائم است. میزان اضافه آب این رودخانه در اين محل در بستر رودخانه فرو مى‌رود و در پايين دست رودخانه، به خصوص در اوايل دشت ايرانشهر، بار ديگر از زير زمين خارج شده و همراه با چند شاخه کوچک به رود بمپور مى‌پيوندد.

بدیهی است که پدیده تغییر اقلیم در چند دهه اخیر در نتیجه افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرم‌تر شدن دمای کلی زمین به وقوع پیوسته است. به طوری که منجر به تغییرات قابل توجه در عناصر هواشناسی و در نتیجه وضعیت منابع آب در مناطق مختلف شده است.

به همین منظور تحقیقاتی برای بررسی اثر تغییر اقلیم بر رواناب رودخانه کارواندر نیز انجام شده است. ننتایج به دست آمده از تحقیقات نشان داد که بین رواناب رودخانه کارواندر و ۲۶ پارامتر بزرگ مقیاس اقلیمی، همبستگی قابل قبولی وجود ندارد.

حال در سایت کارزار درخواستی خطاب به رییس جمهور ارائه شده که از انتقال آب به بالادست رودخانه کارواندر یا دامن ایرانشهر جلوگیری شود. زیرا در صورت اجرای این طرح فاجعه زیست‌محیطی کل منطقه را در بر می‌گیرد؛ از منطقه تيغ آب در ايرانشهر گرفته تا جنوب کرمان و مهم‌ترین تالاب منطقه که جازموریان است. نتیجه این انتقال آب، خشک شدن هندوستان ایران است. حوزه جازموریان در چهار فصل سال میوه‌های خارج از فصل دارد و از آنجا به کل کشور و حتی خارج از کشور نیز صادر می‌گردد.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263813 ساعت خبر : 5:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263813
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات