میترا حجار و دلایل نخریدن ماهی قرمز

میترا حجار و دلایل نخریدن ماهی قرمز

به گزارش گلونی حدودا در یک سده اخیر شاهد تنگ ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت‌سین بوده‌ایم که اگر کمی به تاریخ فرهنگی کشورمان در پیش از این زمان رجوع کنیم شاید متعجب شوید که حضور این نشانه در آیین و رسوم نوروز و سفره هفت‌سینش مرسوم نبوده و بدعتی چینی در سنت ما است!

نخستین سند تاریخی که گواه بر وجود ماهی قرمز در سفره هفت‌سین است متعلق به روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه است که فقط صد و پنجاه سال قدمت دارد. در گذری به کاخ گلستان و با دیدن تابلوی نقاشی هفت‌سین در می‌یابیم که اثری از تنگ بلور ماهی قرمز در سفره نیست.

عده‌ای معتقدند به دلیل پرورشی بودن این نوع ماهی و جمعیت زیادشان، به کار بردن آن‌ها در سفره هفت‌سین خالی از اشکال است در حالی که این ادعا با عدالت زیستی مغایرت دارد.

میترا حجار و دلایل نخریدن ماهی قرمز

توضیحات بیشتر و دقیق‌تر را توسط خانم میترا حجار در ویدیو زیر ببینید:

 نماشای گلونی را دنبال کنید

به گفته عده‌ای دیگر با نگهداری صحیح و اصولی این ماهی‌ها تا پنجاه سال عمر می‌کنند. اما این مطلب به همین جا ختم نمی‌شود و در واقع ماهی‌هایی که خریداری نمی‌شوند به شکلی بی‌رحمانه سرنوشت‌شان با زباله‌ها گره می‌خورد.

کسانی هم هستند که بر این باورند که با خریدن ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین، در آشنایی کودکان با حیات وحش گشوده می‌شود. پس در این صورت آیا می‌توان به کسانی که مار، لاکپشت و یا حتی سمندر رو به انقراض لرستان را تهیه می‌کنند، انتقاد کرد؟ آیا این پارادوکسی بی معنی نیست؟

عده‌ای نیز سؤال دارند که تفاوت ماهی قرمز با ماهی خوراکی در چیست؟ بدیهی است که این ماهی در سبد غذایی قرار دارد و ماهی قرمز فقط برای جنبه زیبایی استفاده می‌شود که سود بسیارش هم فقط نصیب تاجرانش می‌شود که با نخریدنش می‌توان مانع از تجارت ناپاک شد.

ماهی قرمز در اصل از کشور چین وارد ایران شده و در نوروز باستانی ما به غلط جا خوش کرده. مانند سایر بدعت‌های وارداتی اشتباه از این کشور.

ماهی قرمز و تاریخچه ورود آن به ایران

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264686 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264686
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات