امضای کارزار توقف فعالیت معدن در محوطه ثبت جهانی تخت سلیمان تکاب

امضای کارزار توقف فعالیت معدن در محوطه ثبت جهانی تخت سلیمان تکاب

به گزارش گلونی کارزاری برای توقف فعالیت معدن در محوطه ثبت جهانی تخت سلیمان تکاب راه اندازی شده است و دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست درخواست خود را مستقیماً مطرح کرده‌اند.

در متن کارزار که خطاب به وزارت میراث فرهنگی نوشته شده، آمده است:

«خطر خروج آثار تاریخی ثبت جهانی تخت سلیمان از فهرست یونسکو وجود دارد.

معدن استخراج سنگ‌آهن چسبیده به محدوده میراث جهانی تخت سلیمان در دهه فجر ۱۴۰۰ توسط مسئولین محلی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی به صورت رسمی افتتاح شد. این معدن تازه‌افتتاح‌شده اقداماتی را در محدوده میراث جهانی تخت سلیمان مرتکب شده است:

۱. احداث جاده به طول حدود ۱۰ کیلومتر و عرض ۵ متر در داخل محدوده

۲. کوه‌تراشی و از بین بردن تپه‌ها در طول و عرض جاده احداث شده

۳. از بین بردن برخی آثار باستانی واقع شده در مسیر

۴. ایجاد آلودگی هوا در دو طرف جاده ایجادشده

۵. انجام انفجار در معدن

این اقدامات به صورت کاملاً آشکار در تناقض با حفظ حریم آثار باستانی ثبت جهانی تخت سلیمان بوده و خطر خارج شدن آثار تاریخی فاخر میراث جهانی تخت سلیمان از فهرست میراث جهانی را دارد.

آثار تاریخی میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان آثار چندگانه دارای ۷ محوطه تاریخی در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. نقشه و جزئیات حریم این آثار در آرشیو میراث جهانی موجود است.

با نگاهی به نقشه اقدامات انجام گرفته در معدن سنگ آهن در تناقض با جزئیات مطرح‌شده به عنوان الزامات حفافظت از آثار تاریخی تخت سلیمان است.

جاده دسترسی به معدن سنگ‌آهن واقع‌شده در جبهه شمالی تماماً از حریم محوطه‌های تاریخی تخت سلیمان عبور کرده است. بخشی از این جاده قبل از استخراج معدن به عنوان جاده بین مزارع استفاده می‌شده است.

آنچه واضح است جاده بین مزارع تعریف و محدودیت‌های مختص به خود را دارد از جمله اینکه ادوات کشاورزی با توجه به عوارض زمین بدون دخالت در ساختار و بستر محل مورد استفاده قرار می‌گیرد و این استفاده محدود به روزها یا ماه‌های مشخص از سال به منظور دسترسی به زمین‌های کشاورزی است.

جاده دسترسی به معدن در سال‌های اخیر کاملاً خاک‌برداری و تعریض شده، در برخی از محل‌ها کوه‌تراشی انجام گرفته و در نهایت شن‌ریزی شده است که در زمستان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های محلی که از افتتاح کارخانه سنگ معدن در وسط زمستان ثبت شده گویای کیفیت جاده برای دسترسی به آن در این موقع از سال و در اقلیم کاملاً زمستانی و برفی منطقه حکایت دارد.

لطفاً هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنید.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263912 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263912
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات