گلونی

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در ۳ جلد منتشر شد

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در ۳ جلد منتشر شد

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در ۳ جلد منتشر شد

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در ۳ جلد منتشر شد

کتاب سه جلدی فرهنگ شفاهی مردم بهار نوشته سلیم سلیمی مؤید توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این مجموعه جلوه‌هایی از فرهنگ شفاهی مردم شهر بهار را در بر می‌گیرد که شهری در شمال غربی شهر همدان است و از قرن ششم به بعد می‌توان نام آن را در منابع مکتوب مشاهده کرد.

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار

در این مجموعه سه جلدی نگارنده تلاش کرده تا در شرح هر یک از موارد و مداخل مطرح شده بر اساس موضوع و مفهوم تعداد بی‌شماری از آیین‌ها، آرزوها، استعاره‌ها، اشعار محلی و عامیانه، اصطلاحات عامیانه، اصطلاحات اوزان و مقادیر، اصطلاحات باغ و باغداری، اصطلاحات کشت و زرع، نوازش‌های کلامی، نمایش‌ها، وقایع تاریخی، هشدارها، داستان‌ها، خوشامدگویی‌ها و موارد مشابه دیگر مردم شهر بهار را مورد بررسی، ثبت و معرفی قرار دهد.

علاوه بر آن با هدف ارائه شرح توضیح بیشتر برای مطالب ذکر شده در این مجموعه در ذیل هر مورد و موضوع یا مدخل اطلاعات موجز و مختصری اضافه شده است تا به این وسیله خواننده اطلاعات و دانش بیشتری از افکار اندیشه‌پندار باور و اعتقادات و در نهایت فرهنگ مردم شهر بهار به دست آورده باشد.

عناوین مطالب گردآوری شده در این مجموعه سه جلدی، ۵۳۵۴ موضوع و مورد یا به عبارتی مدخل را در بر می‌گیرد و حائز اهمیت است که کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در شمار کتاب‌های فرهنگ لغات یا لغت‌نامه و یا حتی فهرست اصطلاحات و واژگان مردم شهر بهار قرار نمی‌گیرد، بلکه در این مجموعه سعی بر آن بوده تا هر موضوع یا مطلبی که ثبت می‌شود علاوه بر اینکه قبلا مکتوب نشده باشد، ارتباط و پیوستگی با فرهنگ شفاهی و محاوره‌ای مردم شهر بهار نیز داشته باشد.

به عبارت دیگر موارد ثبت‌شده به هر شکل ممکن، دارای سابقه و پیشینه فرهنگی مرتبط با باورها اعتقادات، عادات و مناسک و دیگر رفتارها و اندیشه‌های اهالی هستند.

کتاب میراث فرهنگی ناملموس ایران منتشر شد

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل