گلونی

نخستین گروه از پرندگان مهاجر بهاری به مازندران رسیدند

نخستین گروه از پرندگان مهاجر بهاری به مازندران رسیدند

نخستین گروه از پرندگان مهاجر بهاری به مازندران رسیدند

نخستین گروه از پرندگان مهاجر بهاری به مازندران رسیدند

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران گفت: «چلچله به عنوان نخستین گروه از پرندگان مهاجر بهارگذران پس از خروج پرندگان مهمان زمستانی وارد مازندران شد».

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا، چلچله در زبان مازندرانی چِلچِلا است. نام علمی آن (Hirundo rustica) و از تیره چلچله‌ییان (hirundinidae) است.

این پرندگان با بال‌های باریک و کوتاه و دم دو شاخه است که در گذشته آنها را پرستو می‌خواندند، اما در حقیقت نام آن چلچله است و از لحاظ علمی و پرنده شناسی تفاوت زیادی با پرستوها دارند.

کوروس ربیعی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «همه ساله در فصل بهار حدود ۴۵ گونه از پرندگان مهاجر برای آشیانه‌سازی و جوجه‌ریزی، مازندران را به عنوان مقصد زیست بهاری خود انتخاب می‌کنند».

وی با بیان این که، پرستو، زنبورخوار، سبزقبا و حواصیل از دیگر پرندگان پیش‌قراولی هستند که در روزهای آینده مهمانان بهاری طبیعت مازندران خواهند بود، خاطر نشان کرد: «در مجموع در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود ۷۰۰ هزار بال انواع پرندگان مهاجر بهارگذران به مازندران بیایند».

پرندگان مهاجر بهاری

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: «روند ورود و خروج پرندگان بهارگذران به مازندران متفاوت است چرا که برخی از این پرندگان مانند چلچله اواسط تابستان و دیگر گونه‌ها مانند پرندگان خشک‌زی، پرستوی دریایی و هدهد تا اواسط پاییز مهمان طبیعت مازندران خواهد بود».

وی با بیان این که، نیزارها، درختان جنگلی، بام و بالکن خانه‌های روستایی و شهری، شاخه درختان و حتی مکان‌هایی که انسان فکرش را هم نمی‌کند محل آشیانه‌سازی پرندگان بهارگذران در مازندران می‌شود، اضافه کرد: «بنابرین از شهروندان می‌خواهیم که با جدیت نسبت به حفظ و برقراری امنیت در عرصه‌های طبیعی استان برای در امان ماندن از آسیب و تدوام مهاجرت این پرندگان در سال‌های آینده بکوشند».

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به تفاوت پرندگان مهاجر بهاری با پرندگان عبوری، اضافه کرد: «اکنون حدود ۲۵ گونه از پرندگان مهاجر عبوری مانند انواع مرغابی، چنگر، آبچلیک‌ و غاز که زمستان‌گذرانی خود را در دیگر نقاط جهان انجام دادند، چند روزی مهمان تالاب، آبندان و عرصه‌های طبیعی مازندران هستند و این پرندگان در عرصه‌های طبیعی استان آشیانه‌سازی و جوجه‌ریزی ندارند و بزودی طبیعت مازندران را به سمت مناطق سردسیری ترک خواهند کرد».

استان مازندران با داشتن چندین تالاب از جمله تالاب بین‌المللی میانکاله با ۴۸ هزار هکتار و ۸۰۰ آببندان و اراضی کشاورزی بهشت پرندگان محسوب می‌شود و سالانه حدود ۱.۵ میلیون بال پرنده معادل ۶۰ درصد پرندگان مهاجر کشور در این استان فرود می‌آیند.

کتاب مهاجرت پرندگان و لزوم وجود دانش مهاجرت

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل