گلونی

گیاهان سمی در بوستان های شهر و باغچه خانه شما

گلیسین یک گیاه زیبا و البته سمی است

گلیسین یک گیاه زیبا و البته سمی است

گیاهان سمی در بوستان های شهر و باغچه خانه شما

به گزارش گلونی بسیاری از گل ها و گیاهان و درختانی که در بوستان‌های شهرتان می‌بینید سمی هستند و سم آنها به‌ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است و خوردن آنها و یا تماس پوست با شیرابه آنها می‌تواند باعث دردسر شود.

از جمله زیتون Melia azedarach تلخ که میوه‌های آن در همه فصل روی درخت می‌ماند و پای درخت هم می‌ریزد یا اقاقیای زیبا Robinia و یا همین گلیسین Wisteria که در بهار دلبری می‌کند.

میوه درخت زیتون تلخ

فرزانه حبیبی دکترای سیستماتیک گیاهی درباره گلیسین به گلونی گفت: «کل گیاه حاوی ترکیباتی به نام Wisterin و Lectin است که سمی هستند! به ویژه Lectin که نوعی پروتئین است که متصل می‌شود به کربوهیدرات‌ها و باعث ایجاد چسبندگی در روده و اختلالات هضم و… می‌شود.

بیشترین میزان این ترکیبات در نیام یا میوه گیاه و دانه آن است که می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد.»

گلیسین

گفتنی است پیچ گلیسین درختچه‌ای بالارونده، خزان دار، مقاوم، مرتفع و دارای طول عمر زیاد است.

برگ‌های پیچ گلیسین متناوب و به شکل مرکب شانه‌ای فرد هستند. این گیاه دارای گل‌هایی زیبا به رنگ‌های آبی، سفید، ارغوانی و بنفش است که به حالت چشم نوازی به صورت گل آذین خوشه قرار گرفته‌اند.

گل‌های خوشه‌ای پیچ گلیسین معطر هستند و در فصل‌های بهار و تابستان می‌رویند. گل‌ها قبل از گسترش شاخ و برگ در هر خوشه همزمان باز می‌شوند و عطری شبیه به انگور دارند.

از جمله گیاهان سمی در کنار خانه شما «خرزهره» یا «گیش» Nerium oleander است که باید مواظب آن باشید. همچنین فرفیون‌ها نیز سمی هستند و نباید حتی بزرگسالان به آن دست بزنند.

فرفیون

دکتر اسماعیل خسروی متخصص گیاهان دارویی به گلونی گفت:

«معمولا دست زدن به گیاهان سمی در صورتی مشکل ساز می‌شود که شیرابه سمی داشته باشند و باعث تاول بشوند یا از طریق پوست جذب شوند.

نمونه‌اش گیاه فرفیون یا شیرسگ euphorbia، که یه گیاه خودرو است که بعضی نمونه‌های آن اصطلاحا به‌صورت هرز هم در مزارع رشد می‌کنند.

اگر ساقه گیاه را بشکنید،. شیرابه سفیدرنگی خارج می‌شود که در صورت تماس با دست در مدت چند دقیقه باعث سوزش و در صورت طولانی مدت باعث تاول می‌شود. البته از این خاصیت در طب سنتی برای رفع زگیل استفاده می‌شود.

یا خوردن یک قطره از این شیرابه باعث اسهال شدید می‌شود. که در طب سنتی به عنوان مسهل استفاده می‌شده است.

البته در استفاده از این گیاهان باید احتیاط زیادی کرد. بادام تلخ که در کوهستان‌ها رشد می‌کند دارای ترکیباتی به نام امیگدالین هست که شبه سیانور هستند. خوردن آنها توسط بزرگسالان باعث دفع انگل‌های سیستم گوارش می‌شود. ولی برای کودکان ممکن است باعث مرگ شود. حتی این امیگدالین در دانه‌های سیب هم وجود دارد ولی به مقدار کم.»

گیاهان سمی در بوستان های شهر

برای اطلاعات بیشتر از گیاهان سمی ایران کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران را ببینید

خرزهره

همچنین این گیاهان هم سمی و خطرناک هستند که فراوان در طبیعت ایران وجود دارند:

سرخاب کولی phytolacca americana
گل صدتومانی Paeonia wittmanniana
استبرق Calotropis procera
افدرا یا هوم Ephedra
داتوره یا تاتوره Datura

با گیاهان آپارتمانی بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل