آتش سوزی شدید در منطقه حفاظت شده کرخه

آتش سوزی شدید در منطقه حفاظت شده کرخه

به گزارش گلونی آتش سوزی شدید در منطقه حفاظت شده کرخه حوالی شهر الوان اتفاق افتاده است.

عملیات مهار آتش با توجه به خشکی مفرط و نبود راه ماشین رو بسیار سخت است. برآورد اولیه حدود ۱۰ هکتار محاسبه شده است.

"<yoastmark

این پارک در ۵ کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اندیمشک به اهواز در حوزه شهرستان شوش قرار دارد.

این منطقه از شمال روستای سرخه شیخ عزیز شروع شده و در امتداد جنوبی رودخانه کرخه، با دربرگرفتن جنگل‌های دو طرف رودخانه ادامه می‌یابد.

این منطقه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن‌های زرد ایرانی در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد. سپس در سال ۱۳۸۹ بخش پناهگاه به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.

در گذشته جنگل‌های جلگه‌ای خوزستان در تمام دشت خوزستان پراکند بود. اما امروزه این جنگل‌ها محدود به حاشیه رودهای دز و کرخه است. این جنگل‌ها و بیشه زارها که مانند نوار باریکی رود کرخه را در بر گرفته، تنها زیستگاه باقی مانده برای گوزن زرد ایرانی است.

این منطقه به عنوان میراثی ملی، تنوع گیاهی و جانوری بالایی دارد. همچنین جالب است بدانید تا دهه ۳۰ شمسی دسته‌های ۳ تا ۵ تایی شیر ایرانی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. همچنین جالب است بدانید این پارک یکی از زیستگاه‌های لاک پشت فراتی در ایران است.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل آتش سوزی، بخش‌هایی از پوشش گیاهی این منطقه در آتش سوخته است. فراموش نکنیم که این پارک‌ها میراث ملی ما هستند و همگی باید در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش کنیم.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 266047 ساعت خبر : 4:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266047
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات