بادکنک قرمز؛ اثری کلاسیک اما فاقد انقضا

بادکنک قرمز؛ اثری کلاسیک اما فاقد انقضا

به گزارش گلونی چند سالی است که نگاه و توجه به فیلم‌های کوتاه شکل تازه‌ای به خود گرفته و اهمیت وجود چنین قالبی در سینمای جهان و همچنین ایران، در نظرِ اهالی هنر و مخاطبین عام، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

انتقال مفهومی عمیق آن هم در اندک زمان، خود هنری برجسته است که هر فیلمنامه‌نویس و کارگردانی از عهده آن برنخواهد آمد یا در انتقال مضمون اصلی به مخاطب ناتوان خواهد ماند.

فیلم بادکنک قرمز از سینمای فرانسه، نمونه بارزی از آثار کوتاه است که در نوع خود بهترین بوده و از کشور سازنده خود نیز فراتر رفته و زبانی جهان‌شمول دارد.

فیلم کوتاه بادکنک قرمز به کارگردانی آلبر لاموریس و محصول سال ۱۹۵۶ است که در محله منیلمانتانِ پاریس فیلم‌برداری شده است.

این فیلم توانست برای لاموریس، اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و همچنین نخل طلای کن برای بهترین فیلم کوتاه را در جشنواره کن سال ۱۹۵۶ به ارمغان آورد.

همچنین بادکنک قرمز تنها فیلم کوتاه در تاریخ جوایز اسکار است که موفق شده جایزه بهترین فیلمنامه (در هر دو رشته) را به‌دست‌آورد در حالی که دیالوگ‌های خیلی کمی دارد.

آلبر لاموریس، کارگردان فیلم از فرزندان خودش برای بازی در فیلم استفاده کرد. پاسکال لاموریس، پسر او در نقش اصلی فیلم و دخترش سابین در نقش دختری کوچک در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

بادکنک قرمز

بادکنک قرمز داستان پسر بچه‌ای است که روزی در مسیر خود بادکنک قرمزی را پیدا کرده و از آن پس نه بادکنک و نه پسر بچه، حاضر به جدایی از یکدیگر نیستند.

این فیلم گرچه در واقعیت امکان وقوع نداشته اما به نوعی برای بیننده باورپذیر است که گویی قوه‌ی تفکر و انتخاب داشتن اشیا پدیده‌ای عادی و معمول است.

بین پسرک داستان و بادکنک قرمز رابطه‌ای عاشقانه شکل می‌گیرد که کم‌کم حسادت بقیه را برمی‌انگیزد و تا جایی پیش می‌رود که شخصیت‌های دیگر داستان درصدد نابودی این بادکنک و از بین رفتن این رابطه عاطفی بر‌می‌آیند و در واقع می‌توان گفت نقطه عطف این فیلم همین صحنه‌هایی است که بادکنک به چنگال خصم شخصیت‌ها می‌افتد.

مفهوم و حرف اصلی فیلم اما بالاتر از حضور بادکنکی در زندگی یک کودک است و لاموریس در عمق این اثر در پیِ نشان دادن دلبستگی انسان‌ها به دنیا و تعلقاتش است و اینکه شاید در ظاهر رشته علاقه و دلبستگی انسان با چیزی یا کسی پاره شود اما، در نهایت همین وقایع، روح انسان را بزرگ کرده و تعالی و کمال انسان را به دنبال خواهد داشت.

این فیلم را می‌توانید آنلاین تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 265026 ساعت خبر : 9:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=265026
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات