ترول یا اوباش اینترنتی چیست و چگونه با آن برخورد کنیم؟

ترول یا اوباش اینترنتی چیست و چگونه با آن برخورد کنیم؟

به گزارش گلونی ممکن است برای بسیاری از کاربران فضای مجازی اتفاق افتاده باشد که هنگام حضور در گفت‌وگوهای زنده یا قسمت نظرات یک پست، با پیام‌های غیر عادی مواجه شوند.

غالباً این گونه پیام‌ها در گفت‌وگوهای زنده بیشتر به چشم می‌خورند و باعث می‌شوند بحث اصلی به حاشیه برود. به کسانی که چنین پیام‌هایی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، ترول یا اوباش اینترنتی گفته می‌شود.

همانطور که در کانال سواد رسانه‌ای ایران آمده، ترول یا اوباش اینترنتی (Troll) در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می‌شود که با رفتار تخریب‌گرانه در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند.

اوباش اینترنتی افرادی هستند که در اتاق‌های گفتگو، تالارها، وب نوشت‌ها یا تارنماهای کاربر-محور پیام‌هایی ارسال می‌کند که حاوی مطالب ناراحت کننده یا جنجال برانگیز است.

در حالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می‌کنند، اوباش اینترنتی با تحریک سایرین و با پیش کشیدن بحث‌های نامربوط یا توهین آمیز، به دنبال مطرح کردن خود و متشنج کردن فضای گفتگو است.

تشخیص این که یک کاربر در فضای مجازی ترول محسوب می‌شود یا خیر، یک امر نسبی است و کاربران حاضر این موضوع را بر حسب شرایط تشخیص می‌دهند.

ترول‌ها معمولاً با جلب توجه، تمرکز را از دیگر کاربران می‌گیرند؛ کارهایی از قبیل نوشتن کلمات با غلط املایی واضح، توهین و ناسزا به دیگر کاربران، اشاعه اخبار نادرست، تکرار بی‌اندازه برخی عبارات و … .

به علت اینکه تعداد چنین افرادی در فضای وب مشخص نیست، بهترین نوع برخورد با این افراد بی‌توجهی است. چون باعث می‌شود آنها به هدف‌شان نرسند.

همچنین استفاده از کنترل‌کننده‌های موجود برای بلاک کردن ترول‌ها می‌تواند روشی موثر باشد تا حتی‌الامکان از خشونت در فضای مجازی کاسته شود.

اذیت و آزار آنلاین خبرنگاران و راهنمای مقابله با آن

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 265151 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=265151
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات