ریزگردها چه بلایی بر سر زاگرس می‌آورند؟

ریزگردها چه بلایی بر سر زاگرس می‌آورند؟

به گزارش گلونی صفورا جعفری کارشناس ارشد، گروه خاکشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز و علیرضا سلطانی کارشناس، گروه خاکشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلی در مقاله‌ای با عنوان «بررسی تأثیر پدیده ریزگرد بر جنگل های بلوط زاگرس و راهکارهای مقابله با آن» نوشته‌اند:

تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، آتش سوزی های عمدی، غیرعمدی، تهاجم آفات و بیماری‌ها از عوامل اصلی تخریب در اکوسیستم جنگلی زاگرس به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر عدم زادآوری درختان، موجب گردیده تا این جنگل‌ها به سوی جنگل های پیر سوق داده شوند.

در چنین وضعیتی کاهش تراکم حجم تاج پوشش، پایین آمدن سطح تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، وقوع سیلاب‌ها، افزایش دمای هوا، وقوع پدیده ریزگردها و غبارها، کاهش یافتن ذخیره نزولات جوی که منجر به افت ذخیره آب‌های زیرزمینی شده است، جنگل‌های این مناطق را با وضعیت دشواری مواجه ساخته و ضربه پذیری آنها را در مواجهه با استرس‌های محیطی چندین برابر کرده است.

با شرایط نامطلوب ایجاد شده و حاکم بر اکوسیستم جنگلی، جریان شیره گیاهی در درختان کند شده و آثار ضعف و کاهش علامت علائم حیات بر درختان ظاهر می‌شود که باعث جلب آفات چوبخوار و نیز حمله بیماری خواهد شد.

با حمله این آفات، ضربه نهایی که همانا متلاشی شدن بافت و سیستم آوندی درخت است فراهم شده و در نهایت موجب خشکیدگی آنها می‌گردد.

بلایی بر سر زاگرس

به گفته آنها ریزگرد یکی از پدیده‌های جوی-اقلیمی است که طی سال‌های اخیر در بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی کشور از نظر محیط زیستی خسارات فراوانی وارد نموده است.

هدف این مطالعه، بررسی منشأ گردوغبار و تأثیرات مخرب آن بر جنگل‌های زاگرس و ارائه راهکارهای مبارزه با آن است.

نتایج نشان داد که گردوخاک موجود در هوای کشور از صحراهای آفریقا، عربستان، عراق و سوریه توسط جریانات جوی منتقل شده‌اند.

ریزگردها همچنین تهدید بزرگی برای جنگل‌ های زاگرس هستند و در تنفس و فتوسنتز این گیاهان اختلال ایجاد می‌کنند. مهمترین راهکارهای مقابله با گردوغبار عبارتند از مالچ پاشی، ایجاد کمربندهای سبز، تثبیت خاک و تراکم و رسوب گردوغبار.

این مقاله را اینجا بخوانید

پایان پیام

کد خبر : 266310 ساعت خبر : 6:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266310
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات