نخستین عمل سزارین جبیر در استان بوشهر

نخستین عمل سزارین جبیر در استان بوشهر

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: «یک راس جبیر در پارک ملی دریایی نای بند که دچار زایمان ناقص گردیده بود، با انجام عمل سزارین، نجات یافت».

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، مصطفی موذنی از نجات یافتن یک راس جبیر در پارک ملی دریایی نای بند که دچار زایمان ناقص گردیده بود، با انجام عمل سزارین، خبرداد.

نخستین عمل سزارین جبیر

 رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: «در روزهای بهار با زایمان طبیعی جبیر در منطقه حفاظت شده نای بند روبه رو هستیم و ازهمین رو فصلی پر از زاد و ولد در منطقه داریم.

در همین زمینه به دلیل زایمان ناقص یک جبیر مادر، باعث گردید که جان این جبیر به خطر افتد، بنابراین با مشاوره دامپزشک و اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، مقرر گردید جهت حفظ جان جبیر مادر، عملیات زنده گیری انجام شود».

وی در ادامه گفت: «طی یک عملیات سخت، جبیر با تلاش‌های محیط بانان پارک ملی دریایی نایبند در شرایط ایمن زنده گیری و به سرعت به شبکه دامپزشکی عسلویه منتقل گردید.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد که بیرون کشیدن جنین بدون عمل جراحی امکان پذیر نیست بنابراین عمل سزارین به سرعت و به صورت اورژانسی انجام گردید و جنین مرده خارج شد».

مصطفی موذنی در ادامه گفت: «با توجه به عفونت بوجود آمده، احتمال زنده ماندن جبیر مادر نیز بسیار کم برآورد می‌شد اما با تلاش‌های تیم شبکه دامپزشکی شهرستان عسلویه و مراقبت‌های به‌عمل آمده در طی یک هفته، خوشبختانه عمل نتیجه بخش بود و جبیر مادر در سلامتی کامل به محیط زیست برگشت».

گفتنی است طی ١٢ سال تلاش و کوشش جهت به ثمر رسیدن طرح احیای جمعیت جبیر، محیط بانان و دامپزشکان و بومیان منطقه حفاظت شده نای بند تلاش‌های شبانه روزی داشتند و همچنین شرکت پلیمر آریاساسول با حمایت مالی از این طرح باعث پیشبرد بهتر این طرح گردیده است.

ثبت حضور جبیر در جزیره هنگام و زیبایی حیات وحش

گور و جبیر پارک ملی کویر درکنار هم همزیستی می‌کنند

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 266374 ساعت خبر : 10:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266374
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات