فیلم سینمایی تومان و راهی که پایان مشخصی ندارد

فیلم سینمایی تومان و راهی که پایان مشخصی ندارد

با وجود آن که شرط‌بندی آینده مبهمی را پیش روی آدم‌ها می‌گذارد، همواره مورد توجه بوده و بسیاری از آدم‌ها ریسک بالای آن را پذیرفته‌اند و به سرنوشت‌های مختلفی دچار شده‌اند.

به گزارش گلونی فیلم تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف، شرط‌بندی و تاثیر آن بر آدم‌هایی که درگیر این بازی می‌شوند را در ۱۲۰ دقیقه به نمایش درآورده است.

داستان این فیلم درباره دو کارگر به نام «داوود» و «عزیز» است که می‌خواهند به موقعیت مالی و اجتماعی بهتری برسند و شروع به شرط‌بندی در مسابقات ورزشی می‌کنند.

علاوه بر کارگردانی و ورود و خروج منطقی شخصیت‌ها از داستان، بازی بازیگرانی چون مجتبی پیرزاده و میرسعید مولویان، که این روزها او را با بازی نقش «رضا فخار» در سریال خاتون می‌شناسیم، از نکات مثبت این فیلم است.

فیلم سینمایی تومان دارای نقطه عطف‌های متعددی است که هر بار شخصیت‌های آن را به چالش می‌کشد و بیننده آن را تا پایان همراهی می‌کند.

وجه تمایز این اثر با دیگر آثار، شخصیت‌محوری بودن آن است که زوایای تاثیر شرط‌بندی در حالات درونی و رفتار بیرونی آنها به نمایش گذاشته می‌شود.

به طور مثال زمانی که بخت یار شخصیت اصلی است و روی دور بُرد است، اثری از تجمل و ریخت و پاش در اطراف او دیده نمی‌شود، یا زمانی که شکست سراغ او یا دیگران می‌آید، فقر از در و دیوار خانه سرریز نمی‌شود.

اما رفتار و گفتار او با دیگران و نحوه تصمیم‌گیری در نقاط مهم داستان، این تاثیرپذیری را به خوبی به تصویر می‌کشد و مخاطب باید با محور درونی شخصیت همراه شود.

از طرفی قرارگیری شخصیت دیگری مانند «یونس» در موقعیت «عزیز» و «داوود» و سرنوشت متفاوتی که برای او رقم می‌خورد، نکته اخلاقی فیلم را بدون هیچ شعاری به مخاطب می‌رساند و سبب قطع ارتباط بیننده با داستان نمی‌شود.

همچنین پایان‌بندی مناسب داستان و تعلیقی که در آخر ایجاد می‌شود نیز یکی از نکات برجسته این فیلم و بازگشت به موضوع اصلی است.

گفتنی است «تومان» در سی و هشتمین دوره جشنواره فجر حضور داشت که در ۵ رشته نامزد شد و در نهایت توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.

این فیلم را می‌توانید در اکران آنلاین و در این لینک تماشا کنید

سایر معرفی‌های فیلم را در این لینک بخوانید

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 265991 ساعت خبر : 9:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=265991
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات