مهاجر سوری قهرمان نیویورک

زاک طحان در پیدا شدن جیمز نقش داشته است

زاک طحان؛ مهاجر سوری قهرمان نیویورک

به گزارش گلونی به نقل از نیویورک تایمز یک مهاجر سوری ساکن آمریکا یکی از افرادی بود که در پیدا شدن مظنون به تیراندازی در ایستگاه مترو نیویورک در منطقه بروکلین نقش داشت.

روز سه شنبه ۱۶ نفر در جریان تیراندازی در یک ایستگاه مترو نیویورک در منطقه بروکلین زخمی ‌شده‌اند.

به گفته پلیس نیویورک ۱۰ نفر در اثر شلیک گلوله زخمی شده‌اند و تعدادی هم به دلیل گازگرفتگی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

تصاویر رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی مسافرانی را نشان می‌دهد که خون‌آلود کف ایستگاه روی زمین افتاده‌اند.

به گفته پلیس فرد مهاجم ابتدا یک بمب دودزا در ایستگاه انداخت و بعد شروع به تیراندازی کرد.

مظنون پس از اقدام به تیراندازی فرار می‌کند. در تلاش برای پیدا کردن فرد مهاجم پلیس نیویورک ساعتی پس از تیراندازی کلید یک ون اجاره‌ای را در کنار اسلحه نیمه اتوماتیک و نارنجک‌های دودزای منفجر شده و منفجر نشده در واگن مترو پیدا کرده‌ بود و از طریق این کلید به اطلاعات فرانک جیمز ۶۲ ساله‌ای دست یافت.

با این حال بازداشت فرانک جیمز در روز چهارشنبه در محله دهکده شرقی منهتن پس از آن انجام شد که عابران و مردم ساکن منطقه او را در این منطقه مشاهده کرده و از روی تصاویر منتشر شده‌اش شناسایی کرده و به پلیس خبر دادند.

یک مهاجر سوری، یک صاحب مغازه و یک هنرمند از جمله کسانی هستند که می‌گویند در هدایت پلیس به سمت فرانک آر جیمز نقش داشته‌اند. شاید هم خود او باعث دستگیری‌اش شده باشد.

یکی از افرادی که گفته می‌شود در پیدا شدن جیمز نقش داشته است یک سوری ۲۱ ساله به نام «زاک طحان» (Zach Tahhan) است که پنج سال پیش به ایالات متحده نقل مکان کرد، به پنج زبان صحبت می‌کند و در شهر جرسی زندگی می‌کند.

مهاجر سوری قهرمان نیویورک

زاک طحان، یک تکنسین دوربین‌های امنیتی است. او می‌گوید که در حال کار بر روی به روز رسانی تجهیزات در مغازه‌ای در نزدیکی خیابان سنت مارکس و خیابان اول در دهکده شرقی منهتن بود که فرانک آر. جیمز از طریق یکی از دوربین‌های امنیتی مشاهده می‌کند.

آقای طحان بعد از ظهر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران و تماشاگران گفت: من فکر کردم، خدای من، این خودش است، ما باید او را بگیریم. او در حال راه رفتن در خیابان بود، من ماشین پلیس را دیدم، و گفتم: این همان شخص است.

زاک طحان می‌گوید که پس از مشاهده مهاجم به خیابان می دود و مظنون را دنبال می‌کند و به اطرافیانش هشدار می‌دهد که فاصله خود را با اوحفظ کنند. «مردم فکر می‌کردند من دیوانه هستم، مثل اینکه ممکن است مواد مخدر مصرف کنم. اما نه. من روزه بودم.»

پلیس گفته است که اطلاعاتی دریافت کرده است که آقای جیمز در یک مک‌دونالد نه چندان دورتر بوده است و در آن منطقه به دنبال او بوده است. دو مقام مجری قانون که از تحقیقات مطلع بودند گفتند که به نظر می‌رسد آقای جیمز خودش با پلیس تماس گرفته است.

پلیس هنوز تایید نکرده است که آیا اقدام آقای طحان منجر به دستگیری آقای جیمز شده است یا خیر.

اما رفتار خوش بینانه و انرژی کاریزماتیک آقای طحان او را در شبکه‌های اجتماعی معروف کرد. اکنون یک هشتگ #ThankYouZack وجود دارد که مردم از آن برای به اشتراک گذاری کلیپ‌ها و ویدیوهای کنفرانس خبری او استفاده می‌کنند.

برخی دیگر نیز مدعی نقشی در هدایت پلیس به سمت آقای جیمز هستند که ۵۰۰۰۰ دلار جایزه دارد.

در مصاحبه‌ای، فرانسیسکو پوئبلا، مدیر Saifee، یک فروشگاه سخت افزار از آقای طحان که برای کمک به ارتقای سیستم دوربین امنیتی فروشگاه استخدام کرده بود، انتقاد کرد.

آقای پوئبلا، ۴۶ ساله، می‌گوید: همه در رسانه‌های اجتماعی او را می‌شناسند اما من کسی هستم که اقدام کردم.

آقای پوئبلا می‌گوید که مردی تنومند با یک کوله پشتی را می‌بیند که به آرامی به سمت خیابان اول می‌رفته است. او می‌گوید که احساس وحشت می‌کند و می‌ترسد با پلیس تماس بگیرد زیرا نمی‌خواسته کسی را به دردسر بیاندازد.

اما وقتی یک ماشین پلیس در گوشه‌ای برای چراغ قرمز ایستاد آقای پوبلا می‌گوید که به سمت آن رفته، دست تکان داده و گفته است: ممکن است اشتباه کنم، اما مردی که تیراندازی کرد درست در وسط این خیابان است.

لحظاتی بعد، چند ماشین پلیس همگی در اطراف آقای جیمز جمع شدند.

لی واسو، نقاش پرتره نیویورکی نیز گفت که به پلیس هشدار داده است.

آقای واسو به وب‌سایت آرت‌نت گفت که پس از صرف ناهار در کافه موگادور در خیابان سنت مارکس نزدیک خیابان اول به همراه مادر، همسر و دختر ۸ ماهه‌اش، مظنون را در حال راه رفتن مشاهده کرده است.

آقای واسو گفت که به سمت یک ماشین پلیس که در خیابان اول پارک شده بود رفت تا به موقعیت مکانی آقای جیمز اشاره کند و در عرض چند ثانیه ماشین‌های پلیس از هر طرف شروع به رسیدن کردند.

پلیس نیویورک گفت که تحقیقات برای انگیزه عمل فرانک جیمز ادامه دارد.

آیا تشعشعات ناشی از سنگ گرانیت سرطان زاست؟

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 266558 ساعت خبر : 9:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266558
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات